LEIF VS IFK Thn

Förlust igen för B-laget mot IFK

IFK Trollhättan kom på söndagseftermiddagen på besök till ett (återigen) mycket vackert Ekaråsen, 20 grader i luften och …. nä nu får det räcka.

LEIF ställde upp med ett mycket bra reservlag denna gång, Emil var som vanligt målvakt, vi hade denna gång valt att spela 4-4-2, fyrbackslinjen var rakt igenom A-lagsmässig, Peter Mattsson till höger och Joakim Berg till vänster, Henrik Nurmisto och Christian Andersson i mitten.

Mittfältet bestod av Kent Eriksson och Markku Mustanoja i mitten och på kanterna spelade Mikael Andreasson och Johan Lindsten.

Som forwards spelade Jonas Erlandsson och Jon Spjuth.

Första halvlek var inte bra, Trollhättan dominerade och när vi fick upp bollen till forwards kom den lika snabbt tillbaka igen, vi skapade endast ett par halvchanser, i den 26 minuten sköt Mikael utanför efter Jonas inkast, i den 34 minuten styrde en av IFKs backar bollen strax utanför eget mål, i den 41 minuten nickade Jonas strax utanför på Jons inlägg. I den 44 minuten nådde inte Kent riktigt ut till Lindsten med passningen, hade den gått fram hade det blivit vår farligaste chans i första halvlek.

IFK tog ledningen i den 27 minuten efter en dubbelhörna som Emil, som gjort några riktigt bra räddningar innan, tappade in, alla trodde chansen var över när bollen snöpligt hoppade ur hans armar och in i mål, mycket konstig situation!!

I pausen tog General Gustavsson tag i situationen och ändrade spelsystem, vi återgick till 3-5-2  för att försöka ta bort IFKs dominans på inre mittfält, Christian Andersson gick upp för att hjälpa Kent och Markku, vi fick tag mycket bättre i spelet men skapade ändå inte så mycket chanser som IFK.

Nihad Kanjesic kom in direkt i andra halvlek istället för  Johan Lindsten och Jonas gick ned på mittfältet.

I den 70 minuten nickade Kent strax utanför efter en målvaktsretur på eget skott,

efter 80 minuter har Jocke Berg en farlig genomspringning och Jon och Jonas växelspelar sig fram till ett livsfarligt läge där bollen går strax utanför.

Nihad har ett skott utanför i slutet av matchen.

När det bara är en kvart kvar går Mikael ut med känning av kramp och Dick kommer in, Nickas Schlosser och Andreas Berg kommer också in i slutet av matchen.

IFK skapar inga direkt farligheter heller, dom har ett par skott som antingen går utanför eller också skapar dom inga större problem för Emil, som spelar säkert i andra halvlek.

Även Kent går av när det återstår ca 15 minuter, i det läget tappade vi ännu mer och det är bara att konstatera att utan våra rutinerade spelare har vi svårt, det kommer att ta ytterligare 1-2 år innan vi kan konkurera med lag som IFK och Heimer, men vi lär väl inte åka ur i alla fall.

I IFK gjorde dom båda gamla LEIFarna ett mycket bra intryck, speciellt i första halvlek dominerade Tjomping på mitten, och Peter Carlsson räddade väl en poäng åt IFK med sin fotparad på Kents skott, om det skottet gått in hade det blivit en poäng, så vi var ändå ganska nära.

Nu är det en match kvar, Arentorp borta klockan 11.00 på lördag och sedan blir det uppladdning för A-lagsmatchen på söndag, på måndag tar vi ledigt för då har vi firat att vi räddat kvalplatsen.

Krister Andersson