Intervju med Anders

Anders gör sin sista match som hjälptränare för A-laget i kvalmatchen mot Vara.

Jaha Anders, hur känns det inför din avslutningsmatch med A-laget.

Det känns bara bra.

Du har hållit på några år nu på den här nivån, har du några speciella minnen från din tid som tränare i LEIF?

Min bästa tid hittils som tränare var åren med P86-87, dom åren kommer jag alltid att minnas med glädje.

Och dina minnen från åren som spelare, har du något roligt att berätta därifrån?

Jag måste säga att när vi kvalade upp, både till div. 5 och till div. 4 är dom bästa minnena, att vinna ett kval är det roligaste man kan göra, det glömmer man aldrig. Det gäller att tänka positivt och inte bli för nervös, utan bara se det positiva i saken.

Hur tror du att det går på söndag ? Och har vi någon chans att hänga kvar med det material vi har idag?

Nja vi måste nog ha ett par spelare till för att tuffa till konkurransen om vissa platser, men vi går upp på söndag, det är helt klart.

Vad gör du när du inte tränar killarna?

Då tränar jag småtjejerna i F 93 och är med i styrelsen.

Är du aldrig ledig, du har väl ett arbete också antar jag?

Jag jobbar som verksamhetschef på Vattenfall men när denna säsong är över kommer jag att ägna mig mer åt min vingård uppe i Högstorp, och vår sommarstuga ute vid Korsvik.

Ja då verkar det ju som om du skall ta det lugnt nästa år.

Jag glömde säga att vi har husvagn också.

Jasså, vilken sort då?

Solifer.

Åh fy fan, ja skit i det, har du båt också?

Ja en plåteka.

Jaha, ja det gick ner lite det sista. Om du fick välja att börja om ditt liv som idrottare, vad skulle du välja då. 1. Roddare       2. Löpare      3 Fotbollspelare.

Jag skulle bli löpare.

Vad är din bästa prestation i dessa tre grenar?

I rodd har jag deltagit i JVM, i löpning kom jag bland dom hundra första i Lidingöloppet, tid. 1.58 och i fotboll är det väl kvalvinsterna jag pratade om förut.

Vilken årsfest genom åren minns du bäst?

Det måste varit när Lilja åkte skidor i Alegården.

Haha, ja den minns jag också, den var rolig. Vad tror du jag har för  minne av dig som aktiv fotbollsspelare.

Alla straffar jag fixade.

Haha igen, nej faktiskt inte, det är en bild från när vi vann serien någon gång på åttiotalet och Roger Lärk tog en bild på dig direkt efter slutsignalen, jag skall leta upp den och lägga upp den på hemsidan om det går.

Är det något du vill tillägga?

Ja att föreningslivet och laganda är viktiga saker.

Till sist, har du hund?

Nej men Elin vill gärna ha en.

Skaffa en då.

Nej det är bara jag som får gå ut med den i alla fall..

Tack skall du ha Anders och lycka till på söndag.

Tack själv.

Krister Andersson