Tillbaka i 4:an igen!!

Lilla Edets IF tog sig tillbaka till div. 4 efter ett mycket fint kvalspel efter seger mot Stora Levene/Skogslund förra helgen och mot Vara igår.

300 betalande hade tagit sig till Ekaråsen, för att se matchen, det var många som kom från Vara och dom blev bjudna på ett mycket bra spel från bortalaget under den första halvleken, det var kallt och grått, planen var blöt  och Edet spelarna verkade tagna av stundens allvar, Vara måste ju vinna och vi kunde till och med förlora och då borde det ju bli avslappnat spel men så blev inte fallet.

Försvarsspelet som under året varit Edets styrka såg väldigt darrigt ut, även Henke Nurmisto gjorde misstag som man inte sett på länge och det gjorde ytterbackarna Jesper Nyqvist och Martin Karlsson osäkra.

Vara inledde som sagt mycket starkt och fick till minst 7 chanser första 25 minuterna varav 2 var riktigt vassa. T.ex. när Henke missade en brytning kom en Varaspelare fri med Tom i målet som dock gjorde en kanonräddning på skottet.

Det som fungerade bäst i första halvlek var mittfältet, Martin Erlandsson hade en nick strax utanför efter 15 minuter och Markus Olsson i kedjan hade en lobb utanför som dock såg farligare ut än den var.

Yttermittfältarna Jon Spjuth och Peter Mattsson var tillsammans med Mattias Ahlström och Martin dom som försökte mest.

Peter blev förresten varnad redan efter 5 minuter men det verkade inte hämma hans spel.

När det var ca. 10 minuter kvar av första halvlek slog Mattias en frispark som målvakten blev tvungen att boxa ut och på det efterföljande skottet blev han tvungen att boxa ut den igen. Denna frispark ihop med Martins nick och Markus lobb var det enda vi hade i anfallsväg i första halvlek, Vara fick dock ingen utdelning på alla sina chanser så i paus stod det 0-0

I pausen var det prisutdelning i LEIF tipset, första pris gick till min kusin Ralf, själv kom jag tvåa och trea kom Tomas Johansson från Lödöse, vår gamle tränare.

Det var över 100 som tippade på LEIF tipset i år, ungefär 60 mer än som spelade på motsvarande tips hos FCT.

I den andra halvleken tog LEIF tag i saken och spelade den koncentrerade fotboll vi spelat tidigare under säsongen.

Tobias Gustavsson på topp kom närmare bollen och fick också en fin chans som han dock sköt i burgaveln, en gammal LEIF spelare kom då fram och knackade mig på axeln och sade att så gjorde jag jämt också när jag spelade, det var Krister Pjärro som alla äldre än 50 år förstår. Han sköt sönder varenda nät som fanns på den tiden.

Joakim Berg bytte med Jesper 20 minuter kvar och han gjorde ett mycket bra inhopp, Jesper hade haft lite problem med dom mycket snabba anfallarna i Vara.

Jonas Erlandsson kom in en stund men skadade sig strax efter och fick gå ut igen.

En kvart kvar gick Vara ned på trebackslinje och försökte skapa chanser och fick efter ett något slarvigt uppspel från Edet en kontring som avslutades hårt i stolpen, i detta läge är alltså Vara bara ett mål från att få stanna kvar i fyran och dom gav allt för att få till det. Edet höll dock spelet väl i andra och det blev inte så många fler chanser för Vara.

Fem minuter kvar fick tränarna slänga in Tobias Carlsson, han ville förstås inte gå in så dom fick bokstavligt tvinga in honom och i den 89 min. hände det. Markus Olsson gjorde en rush längs högerkanten och slår ett stenhårt inlägg efter marken, Tobbe C kommer som en kanonkula och vid precis vid straffpunkten slår han till direkt, stenhårt och otagbart. 1-0 till Edet och ridå Vara.

Att få avgöra en kvalmatch i 89 min. som inhoppare det måste vara stort ändå, Tobbe log som en sol efter matchen och ville göra segerintervju så jag frågade honom om hur han såg på målet, ingen aning svarade han, jag var så djävla trött.

Torben sade efteråt att han i paus sagt till spelarna att nu håller ni tätt så länge som möjligt, tiden talar för oss, så rätt han fick, det räcker att avgöra i 89 minuten, Varaspelarna såg inte glada ut när slutsignalen gick.

Den stora publiken jublade åt hemmalaget efter matchen, mest jublade Andreas Berg då hans bror och idol gjort så bra ifrån sig.

Anders som ju alla vet skall sluta som ledare för A-laget utmärkte sig på ett mycket positivt sätt genom att ropa hörna så både domaren och linjeman ändrade sig, jag trodde Torben skulle bryta ihop.

Torben berättade att han aldrig var orolig inför avslutningsmatchen, det här laget är inte lätt att slå för det går nästan inte att göra mål på oss, vi släppte in 22 mål på 24 tävlingsmatcher, det säger väl allt sa Torben och gick in för att gratulera grabbarna.

Den efterföljande banketten där traditionellt Pytt i panna åts  hölls på M. United,  puben som ligger mitt i centrum och där promenerande vandrare kunde höra skrålet från segerrusiga LEIFARE, alla som gick förbi fick ljudligt höra att LEIF var tillbaka i fyran, en del blev uppkallade att deltaga men Aki sade nej för första gången i livet (till en öl)

Som sagt nu är vi också tillbaka.

Krister 2005-10-24

Här har ni även en länk till TTELA-s matchanalys! Klicka Här

Och här har ni en länk till Nya Lidköpings-Tidningens matchanalys!
Klicka Här

Bilder från gårdagen kommer troligtvis hinnas läggas upp imorgon!! Håll utkik!!