Intervju med 2005 års vinnare av Gösta Westerlinds Vandringspris Henrik Nurmisto.

KA: Henke du fick priset som årets spelare i LEIF, är du bäst i laget?
HN: Tydligen så tycker styrelsen och tränarna det, men det är många som gjort en bra säsong.
Jag har i år klarat mig från skador och kunnat göra en hel säsong för en gångs skull, jag har varit lite skadebenägen tidigare, jag är nog bättre tränad än jag varit tidigare år.

KA: Hur var festen igår, alla överlevde?
HN: Ja men vi fick bära upp Lundin från damtoaletten, men han vägde inte mycket mer än en chipspåse så det gick bra.

KA: Fick du mer priser än bästa A-lagsspelare?
HN: Ja jag fick priset för snyggaste självmål, det där jag helt ostörd nickade in ett för
St. Mellby, men det var inte det snyggaste tycker jag själv, det mot Halvorstorp i krysset var snyggare, å andra sidan bör ju målvakten ta bollen, speciellt när jag ropade innan.

KA: Hur ser du på nästa säsong, hänger vi kvar i fyran?
HN: Ja vi bör bli ett stabilt lag i fyran, vi kan behöva en 2-3 spelare till för konkurransens skull. Det viktigaste är att alla ställer upp till 100 % och ger allt på träningarna, inte bara kommer dit och gör det nödvändigaste.

KA: Vem eller vilka har överraskat dig mest positivt i år?
HN: Jag tycker att ”Den Bleke” som sitter här och lyssnar har kommit starkt i år även om han inte var i startelvan i slutet på hösten, ”Äggförsäljaren” med alla sina mål bör också nämnas, samtidigt har båda mycket kvar att hämta, men jag måste säga att alla i laget har tagit ett steg framåt.

KA: Skall du göra en ”Roy Keane” också och berätta vilka som inte motsvarat förväntningarna i år?
HN: Nej, jag vill vara kvar i laget så jag säger inget, skämt åsido så tycker jag att alla kämpat på bra.

KA: Du som kan så mycket fotboll, kan du tänka dig att bli tränare när den aktiva karriären är över?
HN: Ja det kan jag tänka mig, först som ungdomstränare men senare även i seniorlag, jag kommer alltid att hålla på med fotboll på ena eller andra sättet, fotboll är ju så roligt.

KA: Du håller ju på Djurgården i hockey och fotboll, varför håller du inte på Frölunda och Blåvitt som riktigt folk?
HN: Den första ishockeymatch jag såg var mellan Frölunda och Djurgården, Djurgården vann och sedan dess har jag hållit på dom.

KA: Vad har du spelat i för klubbar tidigare?
HN: Jag började spela i Inland men gick över till LEIF som 11-åring och spelade här tills jag började på fotbollsgymnasiet, där spelade jag för IFK Skoghall och när jag flyttade hem spelade jag med Inland i div.3 innan jag gick över till Ljungskile, men sen gick jag till LEIF igen.

KA: Vad gör du när du inte spelar fotboll eller sätter upp paraboler?
HN: Då ser jag på TV med mina kompisar.

KA: Jag har hört att du åker runt och ockuperar soffor hos folk, somnar i dom så att dom du hälsar på får sitta på golvet.
HN: Ja folk har för lite fåtöljer nu för tiden.
KA: Annars då, berätta om dig själv.
HN: Jag är 27 år, har fyra syskon, mamma och pappa och jag jobbar för Gösta Eriksson Radio TV Sport.

KA: Då är du duktig på ljud och bild alltså?
HN Ja, jag måste nog säga att jag är det.

KA: Men min anläggning har du ju inte fått någon ordning på.
HN: Du har för gamla grejer, köp nytt.

KA: Ja jag får väl åka upp till SIBA någon dag, något annat du vill tillägga?
HN: Nej detta täcker väl det mesta.

KA: Förresten har du hund?
HN: Ja jag har en tax i gjutjärn.

KA: Det är väl ingen hund?
HN: Jo men i gjutjärn.

KA: Jag menar, en tax är väl ingen hund, man skiljer ju på taxar och hundar, det vet du väl.
HN: Javisst ja, det har du rätt i.

KA: OK Henke, lycka till i fyran nästa år, förresten just nu spelar Man.U på TV mot Chelsea, vilken spelare är du mest lik i den här matchen?
HN: Ji-Sun Park för han är liten och snabb och teknisk precis som jag, och så är han snyggast också och tack för att du tittade in.

KA: Tack så mycket Henke, du är bäst.

Krister "Lillis" Andersson