Reservderbyt slutade oavgjort.

Inlands och LEIFs reserver möttes på måndagskvällen i det första av tre möten mellan lagen som kommer att ske under året.
Inland hade hemmaplan men med tanke på den sena våren blev matchen tvungen att spelas på gruset på Stommen.

Lagen dominerade var sin halvlek och Edet var det bättre laget i den första, efter 10 minuter var Christoffer Larsson igenom och sköt ett hårt skott som Inlands målvakt gjorde en bra räddning på och tippade till hörna.

Mikael Andreasson och Niad hade var sin chans efter 20 minuter, Niad sköt för löst och målvakten plockade lätt upp bollen, Mikael drogs i tröjan och kanske borde haft straff om den för övrigt mycket duktiga domaren sett det hela.

Och när LEIF dominerade på plan så får Inland 1-0 efter att bollen tagit en konstig riktning efter studs, Tom i målet var chanslös.
Det var Inlands enda målchans i första halvlek, Inland avslutade 1:a halvlek med en trippelhörna som Edet redde ut till slut.

I paus stod det 1-0 till Inland, inte så rättvist med tanke på hur spelet såg ut.

Edets lag bestod av följande uppställning: Tom i mål, backlinjen bestod av Sandbäck, Jocke Berg och Martin Karlsson.

På mittfältet spelade Mikael Andreasson, Jonas Erlandsson, Markku Mustanoja, Jon Spjut och John Olofsson och dom båda anfallarna var Niad Kanjesic och Christoffer Larsson.

I paus byttes Mikael ut mot Niclas Schlosser och Christoffer gick ut och Tobias Carlsson in.

Tråkigt nog så tappade Edet sitt spel efter 20 minuter i andra men då hade Markku Mustanoja kvitterat till 1-1 på ett skott från 30 m och dessförinnan var Niad ytterst nära att göra mål efter ett fint inlägg från Jon.
Spelet var väldigt hafsig från båda lagen i början av andra och när Markus Sandbäck fick kliva av med kramp gick John ned på vänsterbacken och då dog Edets anfallsspel totalt. Jonatan Gustavsson bytte med Markus.

Dom sista 25 minuterna var inte roliga att se, hörnor för Inland skapade kalabalik vid ett par tillfällen och det var ytterst nära att Inland vunnit matchen.

Totalt sett var det nog rättvist med oavgjort, vi var det bättre laget i första och Inland i den andra halvleken.

Ett par namn är värda att nämnas för LEIF, Martin Karlsson mycket stabil i backlinjen tillsammans med Jocke Berg som var bäst på plan.
Jonas, Jon och Markku på inre mittfält kämpar som vanligt väldigt bra och John Olofsson gjorde en mycket bra insats på högerytter mittfält, han försvann när vi fick ändra om i laget när Sandbäck gick ut.
Nihad Kanjesic gjorde en riktigt bra första halvlek, släppte tillbaka bollen bra och tog ny position, han kämpade som aldrig förr och kan nog bli en stor tillgång i B-laget om han får upp konditionen lite till.

Detsamma kan sägas om Christoffer Larsson och Tobias Carlsson som nästan totalt otränade spelade denna gång.

En av 91 orna var med denna gång, Jonatan Gustavsson spelade i slutet av matchen och kämpar som vanligt bra, vi har ju två till som vi lätt kan använda om det kniper i framtiden, Mikael Bengtsson var med på bänken denna gång men kom inte in, Sebastian Arvidsson var ju med mot Nygård A och visade då att han också kan vara med i såna här sammanhang.

För övrigt kan sägas att planen var bra men som vanligt med hårda grusplaner blir det ju ett för snabbt spel, bollen studsar ifrån spelarna och det var väl därför Inland inte satte in sin lilla stubbe som dom gjorde mot oss i höstas på Skolans plan, men där är det ju ett mycket långsammare spel.

Nästa gång reserverna spelar är på 1:a maj 19.00 på Skolans plan

Krister Andersson