Intervju med Jonas Andersson, ny tränare för Lilla Edets IF

KA: Först vill jag hälsa dig välkommen Jonas.

JA: – Tack! Jag har blivit mycket väl mottagen av föreningen.

KA: Kommer du ihåg något om LEIF från när din pappa Eiron tränade oss.

JA: – Ja, absolut. Jag såg många av LEIF:s hemmamatcher och har goda minnen från den tiden. Ekaråsen är en väldigt trevlig arena. Jag minns bland annat att jag och Arne Gustavssons son, Jonas Gustavsson, brukade spela boll tillsammans under tiden som vi väntade på att matchen skulle dra igång.

KA: Du som ser mycket fotboll i Göta Älvdalen, du har ju bland annat tränat Skepplanda och Ahlafors. Vad finns det för chanser, att utan att vi har någon större stad i själva Göta Älvdalen, få ett så pass bra fotbollslag så att det skulle räcka till division 3, publikt och ekonomiskt ?

Vi ser ju en del fotboll i Ljungskile och där kommer det publik från stora områden.

JA: – Det ska bli mycket intressant att se vad Ahlafors IF:s nyvunna division 2-status kan generera för fotbollsintresset i Göta älvdalen. Jag tror och hoppas att det kan ge positiva effekter. Som jag bedömer det så har Lilla Edets kommun alla förutsättningar att ha ett division 3-lag, det har inte minst Inlands IF bevisat. Förhoppningsvis är det LEIF:s tur nästa gång.

KA: Vad har du för intressen utöver fotbollen?

JA: – Sport överhuvudtaget upptar mycket av min lediga tid. Sedan försöker jag naturligtvis umgås med vänner och bekanta, det är viktigt för mig. Dessutom är jag också privilegierad av att ha ett arbete som jag trivs väldigt bra med.

KA: Vad lyssnar du på för musik, det är på den här frågan jag gör min första bedömning av dig.

JA: – Jag är faktiskt allätare, gillar till och med dansbandsmusik vilket inte uppskattas i alla kretsar. Jag har en förkärlek till svensk musik och en favorit är Lars Winnerbäck.

KA: Inget bra svar tycker jag, men alla kan ju inte vara lika, det är som dom flesta av spelarna i LEIF, totalt kass musiksmak men trevliga ändå så du passar säkert in här.

KA: Vad spelade du på för position själv när du spelade fotboll?

JA: – Det var nästan uteslutande forwardspositionen som gällde för min del. Fast jag fick även rycka in som målvakt vid några tillfällen under min aktiva karriär.

KA: På tal om forwards och målvakt, kommer du att pressa styrelsen om några nyförvärv?

JA: – Nej. Jag tror att styrelsen har bäst koll på truppen och om det eventuellt kan behövas några nya spelare.

KA: Känner du Fredrik Lundblad, han jobbar här på Edet Bruk, han känner dig säger han, skall vi värva honom?

JA: – Jag hade det stora nöjet att få träna Fredrik under en säsong i Skepplanda BTK. En duktig försvarsspelare och framförallt en mycket trevlig och ödmjuk kille. En värvning av Lundblad skulle säkert röra upp känslorna på andra sidan älven, så det är nog bäst att jag passar på den frågan.

KA: Han är rätt bra inomhus, vi kanske skall låna honom över innesäsongen!

JA: – Det vore ingen dum idé, men jag är inte lika säker på att Inland är av samma uppfattning.

KA: Vill du att vi skall åka på träningsläger till våren, i så fall vart?

JA: – Jag diskuterade den frågan med det nybildade spelarrådet i förra veckan. De var positivt inställda till ett vårläger, vilket jag också är. Det är bra ur flera aspekter, inte minst socialt. Det är positivt att få ihop gänget och stärka lagkänslan. Vart vi sedan åker tycker jag spelar mindre roll, det viktigaste är att vi erbjuds bra möjligheter vad det gäller träningsplaner, logi och kost.

KA: Jag ser i den faktaruta som du skickade och som finns längre ned på sidan att du håller på Crystal Palace, går det att hitta någon förklaring till detta.

JA: – Det var ett gäng killar från Alafors som i början av 80-talet reste till London och såg på Crystal Palace. Jag fick deras souvernirer när de kom hem och på den vägen är det. Pojkrummet fylldes snabbt av halsdukar och flaggor.

KA: Jag själv håller på Wolverhampton och det är ju mer förståligt, dom har ju i alla fall vunnit ligan och cupen vid ett flertal tillfällen, men Crystal Palace, det är ju en vändstation för bussar i södra London, men OK, det är ju bättre att sticka ut lite och inte hålla på Arsenal och United som alla andra gör.

JA: – Jag håller med dig om det. Det går inte en lördagskväll utan att jag tittar på text-tv hur det har gått för Crystal Palace. Jag önskar att de kunde ta steget upp i högsta divisionen till nästa säsong.

KA: Vi har årsfest nästa helg, kommer du?

JA: – Då är jag tyvärr upptagen på annat håll, men på årsfesten 2007 lovar jag att närvara.

KA: OK Jonas, tack för pratstunden och välkommen till klubben.

JA: – Än en gång, ett stort och hjärtligt tack! Jag ser verkligen fram emot att få komma igång med träningen i LEIF.

FAKTARUTA

Namn: Jonas Andersson

Ålder: 33

Bor: Lägenhet i Alafors, tillsammans med min dotter Hannele, 6 år, som jag har delad vårdnad om.

Arbete: Redaktör på Alekuriren.

Favoritlag: IFK Göteborg, Crystal Palace.

Klubbar som spelare: Ahlafors IF, Alvhems IK, Kilanda IF.

Klubbar som tränare: Kilanda IF, Skepplanda BTK, Nödinge/Nol, Ahlafors IF.