Optimismen spirar i LEIF

Välkomna till en ny fotbollssäsong på vackra Ekaråsen. Som ny tränare i klubben känns det naturligtvis extra spännande att se vad klubbens representationslag ska kunna åstadkomma i årets seriespel. Försäsongen har varit till stor belåtenhet, med en god uppslutning på träningarna och där killarna har visat en väldigt bra attityd. Det finns en vilja och ambition i truppen som lovar gott inför fortsättningen.

Lilla Edets IF är ingalunda någon ny bekantskap för mig. Min far Eiron Andersson tränade laget under en fyraårsperiod på 80-talet och det positiva intryck jag fick av klubben då har förstärkts under min inledande tid i klubben. Det råder en entusiasm och framåtanda i föreningen, som avspeglar sig såväl på seniornivå som på ungdomssidan. En väl fungerande ungdomsverksamhet är dessutom en förutsättning för klubbens fortlevnad på sikt och heder åt alla de ledare som ser till att trygga återväxten för LEIF.

Till årets säsong har det skett en viss spelaromsättning i herrtruppen. Henrik Nurmisto (Åsebro IF), Tobias Johansson (Nygård/Lödöse), och Jon Spjuth (utlandsvistelse) har försvunnit. I gengäld har klubben förstärkt med Mats Johansson, Stenungsunds IF, Niklas Graff, IFK Göteborg, Emil Lundblad, Göta BK, Jonas Björk, Rosseröds IK, och Stefan Berndtsson, Ahlafors IF. Den sistnämnde fungerar dessutom som assisterande tränare. I ledarstaben runt herrlaget ingår även Kent Eriksson, Erling Sager och Krister Andersson.

Målsättningen inför årets säsong i division 4 Västergötland Västra är en plats på den övre halvan av tabellen. Vi hoppas kunna behålla den positiva trend som LEIF visade upp i höstas, då laget avancerade från en hotande nedflyttningsplats till en slutlig femteplacering. Vi känner oss tillfreds med den uppladdning som har varit i form träning, matchande och läger i Helsingborg, vilket gör att optimismen spirar nu när allvaret äntligen drar igång.

Reservlaget kommer i år att spela i Elitreserv division 2 Västra.

Med förhoppning om många trevliga fotbollsstunder på Ekaråsen!

Jonas Andersson
Tränare