Ett fantastiskt fotbollsår för LEIF

Fotbollsåret 2007 kommer för alltid att ha en egen plats i LEIF:s historiebok. När seriesegern säkrades den 8 september via 2-2 borta mot Arentorps SK betydde det att Lilla Edets IF för första gången någonsin hade kvalificerat sig för spel i division 3. Glädjescenerna och känslan som infann sig efter slutsignalen på Kedumsvallen kommer jag för alltid att bära med mig. Killarna hade sannerligen gjort sig förtjänta av framgången efter att ha svarat för en fantastisk säsong.

Ganska snart efter försäsongsträningen dragit igång förstod jag att Lilla Edets IF förfogade över en trupp med engagerade, träningsvilliga och målmedvetna killar. Den fina kamratskapen i gruppen visade sig också vara påtaglig från första stund. Vi erbjöds goda förhållanden på Stommens grusplan och den fotbollsmässiga biten kompletterades med alternativ träning på Sportlife och vattenövningar i Sjuntorps simhall. Ett träningsläger i ett soligt Helsingborg i mitten av april fullbordade en rakt igenom positiv uppbyggnadsperiod.

Träningsmatcherna avverkades med varierat resultat. Sakta men säkert började dock vårt utpräglade 4-4-2-system att sätta sig och lagom till seriestarten fick vi de positiva svar som vi önskade. Självförtroendet spred sig och inför seriepremiären mot Inlands IF fanns inget mer att önska. Derbyt på Ekaråsen kom att bli signifikativt för LEIF den här säsongen. Vi spelade ett bra försvarsspel över hela banan och kämpade hårt i 90 minuter. Belöningen kom med ett segermål ett par minuter före slutsignalen. Segern gav oss viktig energi för fortsättningen och betydelsen av premiärvinsten ska inte underskattas. Att det dessutom var Marcus Olsson som fick ikläda sig hjälterollen skulle också få betydelse.

En annan viktig framgångsfaktor var segern som vi lyckades ta borta mot Elmer/Fåglum (1-2) i den sjätte omgången. Efter några tveksamma insatser lyckades vi fixa en seger i slutminuterna, vilket gav oss arbetsro för framtiden. Vi fortsatte sedan våren på ett övertygande sätt. Enda plumpen i protokollet blev 3-2-förlusten mot Vinniga, strax före midsommar. Årets enda förlust dessutom.

Om vinterns förberedelser var goda blev sommarens dito också utmärkta. Vi hann avverka tre träningsmatcher innan allvaret drog igång igen den 10 augusti. Höstpremiären borta mot Vara innebar seger med 3-0, vilket följdes upp med ännu en 3-0-vinst hemma mot Råda omgången efter. Därefter rullade det på och enda poängförlusten kom mot Arentorp. Nu spelade det mindre roll eftersom det oavgjorda resultatet innebar att vi säkrade guldet.

Tyvärr lyckades inte vårt reservlag nå den framskjutna placering som vi hade hoppats på i Elitreserv division 2 V. Det blev en slutlig sjätteplacering i en jämn tabell, som Lidköping vann.

Samtliga ledare, spelare, supportrar och sponsorer, som på ett eller annat sätt bidragit till LEIF:s framgångar under det gångna fotbollsåret, ska känna stolthet. Det är gemensamma krafter som har bidragit till att Lilla Edets representationslag nästa år springer ut som ett division 3-lag på Ekaråsen.

Efter några veckors vila startar snart förberedelserna inför 2008. Med en ödmjuk inställning, kryddat med den entusiasm och framåtanda som just nu genomsyrar hela föreningen, ser jag fram emot nästa säsong med stor tillförsikt.

JONAS ANDERSSON
Tränare Lilla Edets IF