Skepplanda A - LEIF B

Det blev en kanonmatch från reservlaget igår kväll mot Skepplandas division 5 lag, en match som kunde slutat på ett helt annat sätt än slutresultatet som blev 3-4

Matchen började med att försvaret spelade slarvigt och efter 15 minuter stod det 2-0 till Skepplanda, det första målet fick dom genom att en av våra mittbackar råkade stöta fram bollen till dom i ett klungspel framför mål och det andra målet trodde jag att vår målvakt hade fångat när bollen studsade ut från honom till en Skepplandaspelare som slog in bollen i mål.

Men som vanligt när Edets B-lag är i farten så vet man att det kan hända vad som helst.

Laget vi ställde upp med denna kväll var enligt följande: Emil Bengtsson – Erik Leinonen, Martin Karlsson, Christian Andersson, Emil Lundblad – Mikael Bengtsson, Tomas Johansson, Johan Lilja, Jonas Björk – Medi, Tomas Älvenholm, avbytare var Jonas Erlandsson.

När första halvlek var slut var ställningen 2-2 efter att vi tagit över matchen ganska rejält sista halvtimman och dom målen vi gjorde var helt rättvisa, det första på straff av Jonas Björk som gjorde sin första match för året och så piggt som han spelade visade han att han vill vara med i diskussionen om en A-lagsplats.

Det andra målet var årets hittills snyggaste, Tjomping fick bollen 25 meter från mål och väntade så där lagom länge på att bollen skulle komma ned och drog på volley, en boll som gick över målvakten i en båge, studsade strax framför mållinjen och upp i nättaket.

Den andra halvlek började lite som den första, Skepplanda är litet piggare men denna gång varade det inte mer än 10 minuter för sedan tog vi över matchen helt, pressade ned motståndarna långt ned i egen planhalva och målen kom naturligtvis. Båda målen var fina enligt uppgift för jag såg bara det som Mikael Bengtsson gjorde,

Mikael var mycket pigg och gick runt sin back gång på gång i andra halvlek, målet gick till så att han tog emot en lång passning, kom ensam med målvakten och lobbade mycket snyggt in 3-2 målet. Vårt fjärde mål gjorde Jonas Erlandsson som bytt av Tomas Ä i paus, det var naturligtvis mörkt och det regnade och det var långt till målet men enligt uppgift var det ett snygg mål.

Men matchen kunde slutat annorlunda ändå för när det är 10 minuter kvar så slutar vi spela fotboll och börjar spela sloppigt i försvaret igen, samma som när matchen startade, nu blev det bara ett reduceringsmål av Skepplanda så matchen slutade 3-4 till oss, efter ett förkrossande spelövertag i 30 minuter i andra halvlek, där borde vi kanske gjort fler mål. Emil i målet kanske får ta på sig det andra målet, vi hade otur på det första och det tredje orsakades av dåligt försvarsspel.

Erik L på högerbacken gjorde sin bästa match i B-laget, Mikael B på höger mittfält var som sagt mycket pigg, Björk på vänstersidan var lika pigg (han gjorde en Zlatan på straffen) och innermittfältet skall vi inte prata om, Tjomping och Lilja (kallade dom honom Lillis, eller var det någon annan dom menade?) dominerade stort när dom hade bollen, däremot kanske det var lite si och så med det defensiva spelet hos dom.

På anfallssidan startade Medi och Tomas, Jonas kom in i paus, alla sprang mycket och kämpatakterna är det inget fel på. Vi kom på ett nytt namn på Tony igår, Tony Rafa, efter att han som ny coach infört rotationssystem i anfallsspelet.

Nästa match för B-laget går mot Älvängens A-lag på söndag klockan 17.00 på Stommen. Krister A