ÅSEBRO IF – LEIF 2-0 (2-0)

1-0 (31)
2-0 (44)

Tom C – Johan L, Joakim B, Mattias A, Jonathan G – Jesper Ä, Martin E, Thomas J, Niklas G – Stefan B, Marcus O

Byten: Johan L ut – Nils O in (62)
Jesper Ä ut – Mikael B in (80)
Joakim B ut – Emil L in (80)

Varningar: Johan L, Jesper Ä, Marcus O.

Kommentar: Den historiska division 3-premiären fick inte det lyckliga
slut som Lilla Edets IF hade hoppats. Inledningen på matchen lovade
dock och gästerna dominerade kraftigt under de inledande 25 minuterna. Målchanser fanns det gott om, närmast nätkänning var Stefan Berndtsson och Niklas Graff, men Nichlas Christiansen i ÅIF-målet gjorde den ena paraden efter den andra. Istället för 0-1 kunde Åsebro sticka upp i en motattack i den 31:a spelminuten. Morgan Hansson sköt 1-0, fint framspelad av Selami Sinani. Som om inte detta vore nog kom nästa kalldusch för de rödblå gästerna när Joakim Berg olyckligt nickade bollen i egen kasse i den första halvlekens sista minut. I den andra halvleken hade inte LEIF den kraft och energi som krävs för att vända ett 0-2-underläge på den här nivån. Åsebro kunde kontrollera händelserna och ta sin första trepoängare för året. Lilla Edet tar med sig många positiva bilder från Rudevi, nederlaget till trots. På lördag finns chans till revansch då en av förhandsfavoriterna till seriesegern, Ytterby IS, gästar Ekaråsen.

Tränare Jonas Andersson