LEIF B - Vänersborgs IF B 5-1 (2-0)

Seger i hemmapremiären för B-laget LEIF mötte Vänersborgs IF i hemmapremiären på Ekaråsen och vann med 5-1 en överlägsen seger som inte helt speglade vad som utspelade sig på plan, 10 -0 hade varit mer rättvist, det tröstmål som VIF fick var så totalt onödigt och det var synd att inte Emil fick hålla nollan, dom fick en straff på övertid, straffen sattes i mål av den ende i Vänersborg som visade något, och då såg han ändå mer ut som en bandyspelare.

Vårt lag ställde upp enligt följande: Emil Bengtsson – Tobias Gustafsson, Martin Karlsson, Christian Andersson, Dick Müller – Mikael Bengtsson, Andres Mortensen, Niklas Graff, Erik Leinonen – Medi, Jesper Älvenholm. Avbytare: Mikael Andreasson, Victor Lundin, Sebastian Arvidsson och Yrfan

Tobbe G gjorde årsdebut efter skada och skulle bara spela 20 minuter, han bytte med Mikael A som gick in som högerback men som i andra halvlek fick gå ut med en knäskada, Yrfan gick in på högerkanten i det läget och Mikael B gick ned på backen. Dessförinnan hade vi bytt Dick mot Sebbe när Dick fick ont och när Sebbe som fick en eftersläng på smalbenet direkt när han kom in inte kunde spela mer gick Victor in och spelade på yttermitt.

Målen då, jo dom kom lite vartefter matchen gick, Jesper gjorde två, Niklas G gjorde två och Mikael B gjorde ett, målen kom samtliga efter ett bra anfallsspel, inga slumpmål denna gång. Som jag skrev här ovan var vi helt överlägsna i spel, VIF har några anfall som oftast strandade på våra mittbackar som skötte sig utmärkt.

På mittfältet dominerade Graff och Andres stort och framåt var Jesper och Medi ständigt på språng, Mikael B på högerkanten var också i bättre form än i dom senaste matcherna. Men vi skall tänka på att i dom senaste matcherna, mot Trässberg och Skoftebyn mötte vi lag som var på en helt annan nivå än måndagens motståndare, jag kan tänka mig att Skoftebyn vinner serien och att VIF får svårt att hänga kvar.

Nu hade vi med Graff och det är en spelare som när han är i med i B-laget verkligen gör jobbet, det är inte alltid det kommer spelare från A-laget och glänser så som han gjorde denna match. Matchen kunde startat med 3-0 efter 10 minuter, nu stod det 2-0 i paus och det borde varit det tredubbla, Jesper missade chanser i parti och minut, Medi har inget självförtroende just nu men vi hoppas att det släpper snart och då går inget lag säkert.

Ett mycket bra inhopp från Victor sista 20 minuterna, bland annat var han ytterst nära att göra mål, han kom en tusendel för sent fram till ett inlägg från höger, han visade att han vill vara med i fortsättningen också, vi vet ju att han är en lirare och han kommer att få fler chanser. Nu möter vi Lidköpings IF borta nästa måndag och då får vi oss en värdemätare igen.

Krister