Stabil seger mot Inland

LEIF B – Inlands IF B 2-0

Det är vackert på Ekaråsen.
Tidigare under åren har jag ofta skrivit om hur vackert det är på Ekaråsen, oftast har spelet varit under all kritik i dessa matcher och jag har fokuserat på utsikten men denna gång kan jag även prata om att spelet varit bra. Vi spelade stundtals väldigt fin fotboll, speciellt i den andra halvleken när vi inte gav Inland någon chans att sticka upp, många av våra spelare var med i anfallen och flera av dom gjorde bättre insatser än på länge.

Vi hade möblerat om lite i laget och bland annat dragit ner Tobbe G på centralt mittfält, flyttat ut Andres på kanten och sätt upp Mike i kedjan, dessa drag började lagledningen tänka ut redan i slutet på matchen mot Vara då vi ju tappade allt i andra halvlek, mot Inland blev det tvärs om, vi höjde oss i den andra.

Vi ställde upp med följande lag: Emil Bengtsson – Sebastian Arvidsson, Martin Karlsson, Christian Andersson, Emil Lundblad – Andres Mortensen, Peter Mattsson, Tobias Gustafsson, Victor Lundin – Medi, Mikael Bengtsson. Avbytare var: Mikael Andreasson, Erik Leinonen, Tomas Älvenholm och Mathias Karlsson.

Försvaret var som vanligt starkt, även om början på matchen gick i snedsparkarnas tecken, Emil B skänkte Inland ett jätteläge, Martin K och Emil L hade också problem med underlaget i början.
Mittfältet hade ju ändrats för att vi skulle få ett starkare inre mittfält och att komma igenom både Tobbe G och Peter M kan inte vara lätt, där smäller det ordentligt om det behövs.
Andres kom bättre till sin rätt och mycket mer med i spelet ute på kanten, speciellt i den andra halvleken. Victor L går från klarhet till klarhet, i träningsmatcherna var han fjärde avbytare ibland men nu startade han i derbyt mot Inland, det kommer mera därifrån, jag är helt övertygad.
Framåt spelade Medi och Mike ihop för första gången i år och för Mikes del då på en lite ovan plats, det kommer att bli bättre och bättre matcherna framöver.

Alla avbytare var inne och spelade, Tomas Ä, vår egen Super Sub bytte med Mike en kvart in i andra, Mikael A bytte med Emil L och Erik L bytte med Victor, i slutet gick Mattel in när Tobbe G fick ont efter en smäll, Victor gick in igen i slutet när tvåmålsskytten Medi gick ut till publikens stående ovationer.
Båda målen Medi gjorde kom efter liknande situationer, hörna från Andres, lite kalabalik och Medi får in bollen, ett mål i vardera halvleken, Skarpskytten höll sig framme igen.

Som vi nästan väntat var inte Inland någon match för oss, i en ren B-lagsmatch är vi just nu det starkaste laget och siffrorna 2-0 speglar väl inte helt matchbilden, Emil i målet rörde väl knappt bollen i andra halvlek.
Det blev alltså en mycket lyckad dag på ett vackert Ekaråsen, solen sken, vi slog Inland, Jesper Ä lagade lasagne och jag vann 500 kronor på matchlotten, tack för en trevlig kväll.

Krister A