Slut för en gammal LEIFare.

När jag kom hem från semestern fick jag ett telefonsamtal där jag fick höra att Lennart Lexberg hade gått bort tidigare i veckan, vi visste ju om att han varit sjuk en längre tid men det är alltid sorgset när man hör att en gammal vän gått bort i så tidig ålder.

Jag tänkte mycket på honom när jag på tisdagen klippte Ekaråsen, vad han betydde för LEIF och vad vi hade gjort tillsammans, det senare kan vi bortse från men för Lilla Edets IF tror jag att han tillsammans med Jeffrey Boman var början till det som vi kan skörda frukterna av idag.

I början av sjuttiotalet hade Lilla Edets IF 3-4 ungdomslag igång, vi hade ojämna årgångar, vi hade fulla lag i årgångarna 57, 59, och 62 men i årgångarna däremellan nästan inga ungdomar alls.
Vi var några stycken som satte oss ner och diskuterade, förutom Lennart och Jeffrey var i alla fal jag och Reine Hagman med, fler minns jag inte i nuläget, detta var troligen 1973 eller 74.
I detta läge var vi inte större på ungdomssidan än någon annan klubb i kommunen, dåtidens styrelse var väl inte så värst intresserade av vad vi sysslade med och tyckte nog att vi var påstridiga som krävde mer och mer av klubben.

Vi kom i alla fall fram till att vi skulle göra en jättesatsning med någonting som förbundet tagit fram och som hette Fotbollsskolan, vi gick ut hårt i skolan med affischering bland annat, vi tryckte upp tröjor och vi tog med oss en hel del spelare från 16-års laget som hjälptränare, jag vet att Gilbert Olsson, Tomas Erlandsson, Tomas Eriksson, Ove Gustavsson, Janne Snibb
och Kennet Eriksson var med, kanske någon till.

Vi drog igång hösten 1974 i Sporthallen och jag minns att den första gruppen var dom som var födda 1967-68, 34 små barn som skulle träna för första gången, vi var fem tränare som skulle hålla ordning på detta, det blev en väldig röra, jag minns att vår dåvarande ordförande Bror Hall blev så nervös att han helt plötsligt var mitt ute på plan, han var bara där för att titta på.
Det är i alla fall roligt att se att så många ungdomar som vi drog igång 1974 fortfarande är med och är på något sätt delaktiga i föreningen fortfarande

Lennart var en av dom som var med och startade detta, en pådrivare som aldrig gav upp utan bara tog ett steg åt sidan och gick vidare när det dök upp något hinder, han var aldrig med i huvudstyrelsen någon gång, kanske mest för att det på den tiden inte var så populärt med folk som var kontroversiella och ställde krav och förändring.

Vi kan kanske se honom som en av dom två som startade ungdomssektionen, utan honom hade vi inte varit där vi är idag som kommunens bästa klubb, vi har gjort flera omstarter med ungdomssektionen eller kanske mer utvecklat den, men det var han och Jeffrey som startade.

Han var tränare för våra 62or under hela deras tid som ungdomsspelare från 12 års och upp till och med Juniorlaget, han var en populär ledare och vän.

2008-07-24 Krister Andersson, kusin och vän.