Div.3 spel även nästa år

LEIF – IF VIKEN 5-2 (1-0)
1-0 (27) Marcus Olsson (Thomas Johansson)
1-1 (53)
2-1 (59) Mattias Ahlström (Niklas Graff)
3-1 (70) Marcus Olsson (Emil Lundblad)
4-1 (77) Mattias Ahlström (Niklas Graff)
4-2 (78)
5-2 (89) Marcus Olsson (Thomas Johansson)

Varningar: Emil Lundblad, Tobias Gustafsson, Johan Lilja.

Laget: T. Christiansen – J. Gustafsson, J. Lilja, M. Ahlström, E.
Lundblad – A. Mortensen, M. Erlandsson, M. Johansson, N. Graff – T.
Gustafsson, M. Olsson

Byten:    T. Johansson in – T. Gustafsson ut (26)
                T. Älvenholm in – A. Mortensen ut (74)
                J. Berg in – J. Gustafsson ut (82)

Kommentar: Division 3-kontraktet är definitivt säkrat efter lördagens
5-2-seger mot IF Viken. Styrelsen hade gjort ett fantastiskt arbete med
Ekaråsen och trots det myckna regnandet fått gräsplanen i speldugligt
skick. Alternativet var att flytta drabbningen till Grunnevi i Västerlanda, men domaren gav klartecken för spel i Lilla Edet.
LEIF hade gruvlig revansch att kräva efter vårens 4-0-förlust. Det blev en jämn och spännande tillställning även om siffrorna skvallrar om något annat. Hemmalaget hade ledningen i paus sedan inhopparen Thomas Johansson frispelat Marcus Olsson, som från nära håll kunde sätta 1-0.
Åtta minuter in på den andra halvleken kvitterade Åmålslaget. I det här skedet av matchen såg det allt annat än bra ut för de rödblå. LEIF lyckades dock återta kommandot och Mattias Ahlströms ledningsmål, på Niklas Graffs välriktade hörnspark, kom lägligt i den 59:e minuten.
Viken satsade sedan allt på ett kort, men blottade sig bakåt. Ytorna som uppstod utnyttjade hemmalaget på ett förtjänstfullt sätt. Marcus Olsson svarade för ett hattrick och Ahlström blev tvåmålsskytt. Trots att det återstår tre omgångar av division 3 Nordvästra Götaland har alltså Lilla Edet uppfyllt sitt mål om förnyat kontrakt. En framgång som alla i föreningen ska känna glädje och stolthet över.
I nästa omgång spelar LEIF borta mot topplaget Ytterby IS. Matchen äger
rum lördag 13 september klockan 14.00 på Ytterns IP.

Jonas A