Götene – LEIF 0-0

Det var det jag tänkte, fotboll skall spelas på gräs!

Jag misstänkte att plastgräset inte skulle vara till fördel för oss och jag fick mina farhågor besannade direkt när matchen startade, dom flesta för att inte säga alla av våra spelare hade mycket svårt att bemästra planen.

Vi ställde upp med följande lag: Emil Bengtsson – Erik Wärmé, Jonathan Gustafsson, Emil Lundblad, Fredric Corneliusson – Mikael Bengtsson, Sebastian Arvidsson, Niklas Graff, Victor Lundin – Marcus Olsson, Johan Lilja.

Avbytare var Mikael Andreasson och Mats Johansson.

Enligt Sebbes uträkning efter matchen så var bollinnehavet 30-70 med hemmalagets siffror först. Så stort var väl inte bollinnehavet men ni förstår att vi ägde stora delar av matchen.

Vi hade som sagt väldiga problem med passningsspelet och mottagandet, en sådan bra spelare som Erik W såg ut som en nybörjare dom första 20 minuterna av matchen och han var inte den enda men han spelade på den sida där vi stod så därför såg vi honom tydligast. Den som verkade ha bäst kontroll var nästan Mike tror jag. Det gällde att ta emot före studs, kontrollera försiktigt och sedan passa rakt på den spelare som skulle ha bollen, två meter för långt fram och det blev inkast.

Våra forwards och mittfältare sköt flitigt i början, dom som kom närmast målet var Graff och Lilja.

Det blev inga mål i den första och det skulle heller inte bli några i den andra halvleken, Mats kom in istället för Olsson så Sebbe fick ta steget ut på kanten, väl därute fick han inte mycket att jobba med så jag förstår hans frustration när vi bytte ut honom tio minuter kvar.

Det närmaste vi kom mål var Liljas nick som räddades på mållinjen och Olssons friläge som målvakten räddade i stolpen och ut.

Vi var helt klart det bättre laget men deras målvakt var bäst i deras lag därför blev det som det blev.

Spelarkritik, nja jag vet inte, jag vill mest kritisera planen, jag tycker plastgräs borde förbjudas i tävlingssammanhang, är det beroende på det som Elfsborg vinner allsvenskan och Örebro och Gävle hänger kvar så är det ingen rättvisa i fotbollen längre, fattiga kommuner kommer att få stryk av rika kommuner i framtiden, nä förbjud skiten, vinterträning, ja.

När det är blöta planer och Janne ställer in matcher, OK, det kan jag köpa men inte i normalfallet. Fotboll skall spelas på gräs, punkt slut.

Lite om spelarna i alla fall. Försvaret gör ett jättebra jobb när dom väl fick ordning på fötterna.

På yttermitt hade det vänt lite sedan i söndags, Victor lite mindre deltagande i spelet men Mike hade fått bättre fart igen. Sebbe var hård och bra i första halvlek, Graff får inte till det riktigt just nu, han överarbetar och har en tendens att alltid slå den långa bollen åt höger, Mike var glad för det men det var inte Sebbe i den andra halvleken.

I anfallet gör Marcus inte sin bästa match i reservlaget (underlaget kanske) Lilja hade det lite enklare, han tog beslutet att varje gång ta emot bollen och inte gå med, vaket då han inte hunnit upp den om han följt med, han spelade en mycket bättre fotboll nu när han inte enbart gick in för att tackla motståndare, jo han tacklade allt lite grann så att han fick sin varning.

Nu är det ett långt uppehåll igen för oss i Västra Elitreserven, nästa match är Gauthiod hemma den 13 september.

Krister Andersson