B – Vara SK

Hemmamatch i Grästorp, mörkt och kallt och plastgräs, inga bra förutsättningar alls för att spela fotboll, ledarna frös, spelarna frös, men publiken var väl påpälsad och frös inte.
Så såg det ut igår kväll när vi säkrade seriesegern i Västra Elitreserven.

Den högsta serie vi någonsin varit i med reservlaget och nu gick vi och vann till och med, det är klart att vi var i topp redan i våras och vi har ju inte blivit sämre i höst, tack för det kompisar.

Vi ställde upp med följande lag: Emil Bengtsson – Erik Wärmé, Jonathan Gustafsson, Emil Lundblad, Fredric Corneliusson – Mikael Bengtsson, Sebastian Arvidsson, Niklas Graff, Dick Müller – Joakim Berg Victor Lundin.
Avbytare var: Marcus Olsson och Martin Erlandsson

Liksom i Varas hemmamatch mot oss i våras var dom klart dominerande i den första halvleken, dom vände blixtsnabbt spelet och kom hela tiden med mycket folk mot vårt försvar.
Det är väldigt konstigt att deras A-lag ligger så långt ned i tabellen för B-lagets anfallsspel håller hög div. fyra klass.

Trots Varas dominans i den första halvleken lyckades vi göra 1-0 genom Victor som slog in en bakåtpassning från Dick i en av dom få gånger vi var nära deras mål 1-1 kom strax efter på straff efter att Lundblad olyckligt råkat fälla en Varaspelare i straffområdet, solklar straff och otagbart för Emil.

I paus bytte vi ut Dick och Jocke mot Martin och Marcus, genom dessa byten ändrades spelbilden avsevärt, Martin tog den roll Rafa gav honom på allvar och vi lyckades få grepp om deras mittfält, deras bästa spelare byttes också ut i paus och det kan ju också ha inverkat.

I alla fall, Marcus hade ett par vassa lägen, Victor, Mike, Graff och Sebbe testade skott men allt klarades av Varaförsvaret, jag tror vi hade två i ribban i samma anfall.

Till slut lyckades Graff skjuta in bollen hårt från nära håll och sedan växlade spelet fram och tillbaka under resten av halvleken, Jocke och Dick kom in igen när Victor gick ut och Olsson blev skadad i baksidan av låret.
Vi stressade och slog bort bollar till höger och vänster men klarade att behålla ledningen tills det var slut och vi stod som seriesegrare i Elitreserven.
Jag kan inte förstå Varas placering vare sig i division 4 eller i reservserien för det är det bästa laget vårt reservlag mött i år. Jag önskar dom lycka till.

Några spelare skall jag nämna, Emil B var dödssäker igen, Lundblad, trots straffen, Jonte, Mike är den som formkurvan pekat mest uppåt för under hösten, han är klart piggast i benen ännu.

En betydelselös match kvar mot Holmalund på Ekaråsen lördag klockan 14.00
Tyvärr kan jag inte vara med och fira.

Krister Andersson, Rafas kompis och seriesegrare i Elitreservserien 2009