Viken - LEIF (HA) Seriepremiär

IF Viken - LEIF 1-3 (0-1)

Laget:

Berglund

Mikael B

Tobias G Emil L Erik W
Markus O Jonathan G "92" Martin E Niklas G
  Jesper Ä "88" Agim K "95"

Avb: Viktor L "88", Peter M "92", Mikael A "95", Emil B

Japp!!! Då var premiär matchen i div 3 Nordvästra Götaland 2010 avklarad.  IF Viken stod för motståndet denna blåsiga dag på konstgräsplanen i Åmål. Med vetskapen att Viken är starka hemma i Åmål så fanns det allt en del nerver inför match.
Med vinden o solen i ryggen under första halvlek kunde vi hålla de mesta spelet på Vikens planhalva.  Redan i matchminut 8" kunde vi ta ledningen av Emil Lundblad på nick efter ett inlyft av Jonathan Gustavsson. Vi låg rätt för de mesta och gav inte Viken några möjligheter att skapa något allvarligt. Även vårt anfallsspel såg bra ut. Vi skapade en handfull bra chanser utan att kunna utöka vår ledning.  Halvtidsresultatet skrivs till 0-1.

I andra halvlek fick följdaktligen Viken vinden och solen i ryggen och kunde därav lägga mycket av spelet på vår planhalva.  I 52" kunde Viken kvittera vår leding till 1-1 av Johan Möller. Upprinnelsen till målet är en misslyckad frispark av oss som blir till en spelvändning och vi kommer fel i positionerna. Viken är nu inne i en bra period och trycker oss tillbaka.
I 57" får vi då ett mycket psykologiskt mål till 1-2 av Jesper Älvenholm. De kändes som att de var lite matchavgörande. Viken orkade inte riktigt komma tillbaka efter detta.  Viken flyttade fram sina positioner, vilket gav oss ytor istället. Den sista kvarten gick Viken ordentligt för kvittering och hade en del farliga hörnor mot oss.  Vi lyckades hålla rent och i 89" kunde vi utöka vår ledning till 1-3 genom "Olle" på straff.

Sammanfattningsvis gör vi en bra match. Under 90 minuter känns det som en rättvis seger. 3 poäng borta mot Viken känns riktigt  bra. Tror inte att något lag i serien kan räkna med några enkla matcher i Åmål denna säsong, Viken är tunga.
Nu ser vi fram mot hemma premiären på Lördag mot Kärra/Klaraberg.
Väl mött.

Matchhändelser:
 5"    Farligt inlägg av Graff - Vikens back till hörna
 8"    0-1 Emil Lundblad, inlyft på frispark av "Jonte", nick i mål
10"    Skott över av Martin E från ca 20
18"    Graff djupledspass till "Olle" som avancerar mot mål - resultat hörna
23"    Jesper sidledspass till Graff som avslutar utanför
24"    Viken avslut från ca 25, "Berra" till hörna
26"    Viken nick efter fint anfall. Berra plockar lätt
35"    Skottlobb av Agim från 16, Vikens Mv räddar fint.
52"    1-1 Johan Möller, Spelvändning. Skott som touchar på Wärmé, bollen går i en båge över Berra i i bortre
57"    1-2 Jesper Älvenholm. Martin (xavi) lägger i djupet till Jesper som avancerar mot mål. Viken Mv räddar första men Jesper slår in returen.
58"    Farligt Viken skott från ca 18. Berra till hörna
75"    Agim till Olle i djupet, fälls, Frispark av Graff från ca 18 rakt på Mv
77"    Avslut av Olle, Mv räddar
88"    Viktor in - Jesper ut