Götene - LEIF (HU)

Vinst igen, trots konstgräs.

Varje gång vi skall spela på en konstgräsplan så får jag rysningar, fotboll skall spelas på gräs, inte grus och inte gummi, gräs, som man kan klippa och lukta på.

Vi mötte Götene IF borta på tisdag kväll, det är den längsta bortamatch vi har och det är skönt att vi har gjort den

Ännu skönare var det naturligtvis att vi vann med uddamålet, Götene var inte så starka att dom kunde rubba oss, vi var stabila kan man säga.

Vi ställde upp med följande lag: Emil Bengtsson – Mikael Andreasson, Tobias Gustafson, Erik Leinonen, Fredric Corneliusson – Jesper Nyqvist, Sebastian Arvidsson, Andres Mortensen, Dick Müller – Niklas Graff, Victor Lundin.

Avbytare var Mikael Bengtsson och Martin Erlandsson

Graff startade på topp och var igenom tre gånger på trettio minuter, den andra av dessa gånger förlorade han en duell med målvakten och stupade så illa att axeln troligen hoppade ur led.

Han hade ett friläge innan skadan och ett friläge efter, han spelade nämligen ett par minuter tills det gjorde för ont.

Vårt ledningsmål gjorde han strax före skadan, han tar bollen i högerytterposition, driver inåt längs straffområdeslinjen, letar och letar efter luckan och till slut får han den och sätter bollen i bortre gaveln, Götenepubliken var imponerade.

Graff går ut och Martin E går in efter ca 37 minuter, medan jag är på väg till omklädningsrummet med Niklas gör Martin mål, efter vad jag hörde chippade Sebbe bollen över en motspelare till Martin som vände bort sin gubbe och lyfte bollen över målvakten.

I Paus byter Stuart och Mikael B går in på yttern, Jesper N flyttar ned på backen.

Vi tar ett alt starkare grepp om matchen, Sebbe kämpar sig dominans på mittfältet, Andres stöttar bra i mitten.

Våra yttermittfältare utnyttjas inte på rätt sätt eller också är vi rädda för att slå ut mot sidlinjen, den snabba planen gynnar inte kantspel kan man säga. Dick gör dock en bra insats, framförallt första halvlek.

I den 55:e minuten skjuter Sebbe strax utanför

I den 60:e reducerar Götene, dom kommer många man med fart och vårt mittförsvar blir stående på hälarna, dom lyckas tunnla Sölta och får sedan bollen mellan benen även på Emil.

I den 62:a har dom en farlig nick strax utanför men det är det sista dom har för vi tar tag i matchen igen men skapar bara några få farligheter, bland annat har Sebbe en frispark som Martin nickar på målvakten och till hörna.

Sista kvarten kommer Stuart in igen istället för Dick och nu kommer kvällens behållning, Stuart får bollen alldeles framför bänken efter ett hopslag mellan en av deras och en av våra spelare, han gör en blixtrande tvåfotsdribbling men blir avblåst, vi fick frispark med oss, domaren hängde nog inte med när Stuart dribblade.

Sammanfattningsvis var vi det klart starkaste laget, dom hade väl någon spelare som var farlig men vi var aldrig satta under någon större press, nu har vi nio poäng efter tre matcher och det ser oroväckande bra ut.

Dagens bästa betyg:

Fredric C

Sebastian A

Niklas G

Krister A 2010-05-20

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.