LEIF - IFK Trollhättan (HU)

Oavgjort i regnet.

Förra veckan torskade vi mot Skoftebyn borta och nu stod IFK i tur att möta oss, vi gjorde en bra match förra veckan trots förlusten och nu ville vi visa att vi var på gång igen.

Vi ställde upp med följande lag: Emil Bengtsson – Erik Wärmé, Erik Leinonen, Jesper Nyqvist, Fredric Corneliusson – Mikael Andreasson, Jonathan Gustafsson, Andres Mortensen, Mikael Bengtsson – Victor Lundin, Dick Müller.

Avbytare var: Jon Spjuth och Tomas Älvenholm.

I första halvlekens sista sekund nickar en Trollhättespelare över Emil som var övergiven i målet och målgöraren var helt omarkerad när han gick upp, vet inte vem som skulle markerat honom men vi kommer tillbaka till det senare.

I början av halvleken hade Emil klarat två frilägen och gjort ytterligare ett par räddningar innan vi kom in i spelet och jämnade ut det. Första tjugofem minuterna klart till IFK.

Sedan hade vi minst fyra klara målchanser, Dick och Stuart fick inte fart på bollen när dom hade sina chanser i klungspelet framför IFK målet, Victor hade också en bra chans men vi fick inte in den

I paus bytte vi in Jon och Dick fick gå ut och efter cirka fem minuter in i andra fick vi en frispark som Cambi sköt över muren och målvakten och det stod 1-1

Vi har en mycket bra period i början av andra, strax efter målet kommer Jonte igenom och har bara att lägga in bollen i målet när han istället passar till en vilt skrikande Victor som vill ha bollen, passet blir för löst, hade det varit en naturlig forward som fick chansen så hade det garanterat blivit mål där.

I den 56:e minuten kommer Tomas Ä in och Stuart går ut.

I den 58:e kommer en IFK spelare ren med Emil som räddar mycket snyggt.

I den 60:e minuten kontrar IFK mitt i en tung press från oss, dom tar sig fram snabbt längs vänsterkanten och slår ett hårt rakt pass längs med målet, Emil hinner inte förflytta sig och en omarkerad (igen) Trollhättebo smäller in bollen, mycket fint anfall.

Nu kommer vi tillbaka till första målet, nicken, jag vet inte vem som missade markeringen, jag vet att Jesper tog åt sig av det andra målet och det är ju inte säkert att det var en av våra båda mittbackar som inte markerade vid det första, varför jag tjatar om markeringen på målen beror på att vårt försvar var jättebra hela matchen utom vid dessa två tillfällen, när Erik W slutade halka så blev han också bra, Cambi var som vanligt säker.

Sedan börja vi byta ut och in i laget, Stuart och Dick kommer tillbaka, Mike går ut och har känt sig trött hela matchen.

Jonte har vilat en stund och kommer in igen när vi går ned på trebacksline, Cambi ut.

Vi håller nu ett starkt grepp om matchen, Erik nickar metern utanför på en hörna och när Andres återigen får chansen att slå en av sina patenterade hörnor så får vi utdelning, Jonte nickar in bollen, målet är väldigt likt IFK:s första mål.

Victor jobbar som en galärslav hela tiden, Jon likadant när han kommer in och tänk när Tomas får upp flåset efter sitt sabbatsår, vi blir inte att leka med i höst.

Det är alltid bra matcher mot IFK, dom spelar fotboll och är roliga att se för det mesta, jag minns några roliga matcher dom senaste åren mot IFK, förr hette alltid referaten efter dessa matcher ”Det går inte att slå dom” nu kan dom nästan börja kalla sina referat så för vi hade underläge två gånger och kom tillbaka, nu har vi inte fått stryk på länge mot dom men vi möts igen den 21 juni på Kamratgården och då blir det åka av igen.

Veckans anekdot eller vad man skall kalla det: jag var tidigt uppe på Ekaråsen och plockade med dräkterna när Erik W kom, vi pratade en stund och han var lugn och fin, sedan kom Tomas Ä släntrande med väskan över axeln, Erik fick syn på honom när han kommer in genom dörren och tappade hakan nästan till golvet och utbrister ”va?? är det inte A-laget”

Han gjorde en bra match Wärmé.

Betyg denna gång:

Erik L

Emil B

Victor L

Krister A 2010-06-09

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.