IF Warta - LEIF (HA)

Tobias G Joakim B Niklas G
Viktor L Jonathan G Sebastian A Mikael B
  Marcus T Jesper ä

Avb: Andres M (79), Emil L, Mikael A, Markus O (67)

Målskyttar LEIF: Viktor L

Det var med en härlig känsla vi styrde kosan söderut på fredagen. Bortamatch mot serieledarna var ingen lätt uppgift men å andra sidan hade vi ingen som helst press på oss. Att vi skulle gå segrande ur denna strid var det väl inte många som trodde innan match, förutom vi själva då förstås. En bra träningsvecka och mycket snack om just denna match gjorde att både spelare och ledare kände att vi hade ett bra läge att skaka och ta bort förlustnollan för Warta. Sen får man allt säga i sanningens namn att det inte är ett mysterium att Warta leder serien. De är det klart bästa laget vi mött i år.
Precis innan match fick vi problem. Emil Lundblad skadade sig på uppvärmningen och en del ändringar fick göras på grund av detta. Graffen fick kliva ner på Emils vänsterbacksplats och Viktor in på vänster ytterpositionsplats.

1:a halvlek:
Warta började matchen klart bäst. Redan i tredje matchminuten hade de sin första farlighet. En högerhörna som ställde till en del problem för oss.
Det var först i 12" som vi hade vår första chans. Ett frisparksinlyft från Wärme´mot mål. Jonte snappar upp andrabollen och avlossar ett skott från ca 16 som deras mv räddar, inte helt utan problem.
I 20" får Warta en vänsterhörna som de spelar kort. Det blir ett inspel och ett avslut mot mål där Berra gör en så kallad TV-räddning. Han flacksar till med kroppen tippar bollen snyggt i ribban.
Warta har nu en riktigt bra period i matchen, så det kommer nästan som en chock för alla när vi i 31" tar ledningen genom Viktor Lundin. Upprinnelsen till målet är ett långt inkast av Wärme´ (tror jag) som Tersing touchar och det blir en tilltrasslad situation i målgården. Viktor dyker upp som från ingenstans och dundrar upp bollen i nät-taket bakom en chanslös hemma målvakt.

2:a halvlek:
Precis som i första börjar Warta bäst i andra halvlek. Många fina kombinationer och ett starkt tryck mot oss gör att vi blir tillbakapressade ganska omgående. Stundtals var det spel mot ett mål och frågan är om vi har blivit så här tillbakapressade någon gång förut i år. De kom runt oss, främst på vår vänsterkant. De hade farliga hörnor och vassa avslut utifrån. Berra spelade mycket bra i målet och han räddade oss vid flera tillfällen.
I 67"fick vi göra vårt första byte. Wärmé fick gå ut p.g.a krampkänningar i båda vaderna. Olle in på topp, Tersing ner på mitten och Sebbe ner på Wärme´s högerbacksplats som följd.
I och med att Warta tryckte på så öppnade det sig ytor framåt för Jesper och Olle. Var sin chans fick de och med lite tur hade vi kunnat utöka vår ledning genom dessa, men lite oskärpa i avsluten grusade dessa möjligheter.
I 79" gjorde vi vårt andra och sista byte. Matchvinnaren Viktor fick lämna planen till förmån av Andres.
De sista 10 var en riktig nagelbitare för LEIF. Vi parkerade bussen förtjänstfullt framför eget mål och lät ingen kliva på. Vi lyckades med att hålla undan och en seger var ett faktum.

Sammanfattningsvis får man säga att det var oerhört viktigt med denna 3 poängare. Kanske inte helt rättvist resultat om man ser till chanser och spelövertag, men vad gör det denna dag. Det är inte "liret" som räknas utan det är målen och poängen som har betydelse. Det var dags för oss att ha lite flyt nu. Vi har haft sådan otur i många matcher förut.
Inställningen på killarna var i världsklass och helt sanslös. Att få lite arbetsro inför det stundande dubbel- mötet med Åsebro är också viktigt. Hela laget skall ha med beröm godkänt, men de tre topparna får ändå gå till Berra, Tobbe och Berg för att de var riktiga "städgummor" denna dag.

Berglund
  Tobias G
Joakim B

//Niklas

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.