Åsebro - LEIF (HA)

Markus T Jesper Ä (70)

Avb: Fredric C, Sebastian A (65), Marcus O (70), Viktor L (70), Andres M

Målskytt: Niklas G, Jesper Ä, Markus T

Avslutningen på vårsäsongen kunde inte slutat bättre än så här. 0-3 till LEIF mot ett Åsebro IF borta är starkt. Efter 1-0 hemma och "totaldominans" så kunde man tro att med 3-0 borta så skulle det va ändå mer dominans men så var inte riktigt fallet. En mycket jämnare match var det på Rudevi på Onsdags-kvällen. Spelmässigt och det totala bollinnehavet var mycket jämnare. Det var bara att vi utnyttjade våra chanser bättre denna afton.
Vi fick en fantastiskt fin start på matchen. Redan efter 5 minuter kunde LEIF ta ledningen genom Niclas Graff. Upprinnelsen till målet var att Jonte vinner bollen på mitten och gör en spelvändning ut till Graff på vänsterkanten som avancerar mot mål och behärskat lägger bollen till vänster om "Åsebroadam" i hemmamålet.
En riktigt bra chans till hade vi i den 10" genom Jesper Ä som efter en LEIF-hörna får bollen vid sextonmetaren men dundrar den strax över målramen.
Resten av första halvlek präglas av mycket kamp på mittplan. De chanserna som skapades var det Åsebro som stod för. Första halvlek var annars en jämn historia men med lite mer bollinnehav av Åsebro.

Andra halvlek börjar om inte ännu bättre för LEIF än första. Redan i första minuten av andra kunde vi utöka vår ledning genom Marcus Tersing som stöter och styr in bollen i bortre efter ett inlägg av Graff.

Detta var ju naturligtvis knäckande för Åsebro som ändå inte gav upp. Det var väl däremot i den 57" som luften gick ur hemmalaget. Det var nämligen då som vi punkterade matchen. Omhända lite turligt men ändå, genom Jesper Ä som slog ett inlägg från höger som tog på en Åsebroförsvarare så illa för dom att bollen gick förbi en ställd hemma-keeper och 0-3 var ett faktum.
Några chanser gavs publiken resten av matchen och den bästa var väl ändå den straff vi fick i den 67". Marcus Tersing stegade fram till straffpunkten och försökte få in bollen till vänster om keepern. Adamsson i Åsebro målet gör en fin räddning och vi kunde följdaktningen inte utöka vår ledning.
Slutet på matchen kändes aldrig särskilt nervöst utan vi kunde spela av matchen till en rättvis seger.
Sammanfattningsvis är detta som tidigare omgångar en stabil insats.

Nu när vårsäsongen är avklarad är vi i ledarstaben mycket nöjda med spelarna, laget och insatsen. Det är bara matchen mot VIF och andra halvlek mot IFK U-a som inte riktigt håller klass, men sådana perioder har alla lag någon gång under en säsong. Nu väntar en välbehövlig semester för alla i LEIF och därefter blickar vi fram mot en högintressant höst. Jag tror inte att den här serien på något sätt är avgjord både vad det gäller toppen eller botten. Det känns som att alla kan slå alla och det gör inte serien mindre intressant. Väl mött på Ekaråsen den 30/7 då IF Warta kommer på besök.

Poäng:

Niklas G
  Jesper Ä
Jonathan G

Ass. Niklas

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.