LEIF - IF Warta (HA)

Avb: Fredric C, Mikael B (76), Marcus O (70), Agim K (80), Andres M, Emil B

Målskytt LEIF: Martin E, Markus O, Markus T x2
Målskytt Warta: Gabriel L

Ja, vad ska man säga. En grym prestation står vi för denna afton i sköna Edet mot IF Warta. En viss nervositet fanns det allt innan match mot serietvåan, samtidigt som vi hade hyfsad koll och visste att vi hade en bra chans. All press låg på gästerna, som för att inte tappa allt för mycket mark mot Skoftebyn, behövde ta poäng här i Edet. Detta gick om intet för gästerna. Med en nästan diktatorisk disciplin och en brutalt mördande effektivitet kunde vi gå segrande ur kampen med klara 4-1.

Första halvlek var inte mer än två minuter gammal när Warta får sin första chans. Ett långt uppspel som "rann" igenom vårt mittlås och där deras nr 10, Gabriel Lubian höll sig framme. En kalasräddning av Berra i hemmamålet räddade oss den gången.
I femte minuten tar vi ledningen till 1-0 av Martin E. Vi fick en frispark på mittplan i högerytterposition. Erik Wärme´"skyfflar" in den mot mål. Warta´s mv missar utboxningen fatalt och Martin "apoteket" Erlandsson håller sig framme och behärskat lägger in bollen i öppet mål. En grymt bra start på matchen.
Efter vårt ledningsmål har Warta en stark period där man systematiskt rullar bollen inom laget utan att för den saken skull skapa några jättechanser. Den bästa chansen dom skapar under denna period är väl en nickskarv i ribban efter en högerhörna.
I den tjugonde minuten får vi en gratischans när en Wartaförsvarare får en felträff och Tersing kommer helt fri med deras mv. Lobben som Tersing slår blir en aning för lång.
Graff och Jesper får varsin halvchans under resterande tid av första halvlek.
IF Warta lyckas kvittera vår ledning i den 39:e matchminuten genom deras nr:10 Gabriel Lublian. Han håller sig framme vid den första stolpen och nickskarvar in bollen via ribban efter en högerhörna i mål.
Halvtidsresultatet skrivs till 1-1.

Andra halvlek börjar något avvaktande från båda lagen. Undrar om det inte, så här efteråt var att Warta var livrädda för oss eller att dom rent av var nöjda med den poäng dom redan hade.
I den 55:e händer det något mycket märkligt. En något besynnerlig offside avblåsning drabbas Warta av djupt ner i vårt straffområde. Nästan hela Wartalaget får en släng av "hybris" och ger sig på domaren för att diskutera domslutet. Istället för att denna diskussion ska ebba ut, så sätter vi igång spelet med all rätt. Viktor får bollen och lägger en "pastej" till Tersing som inte gör något misstag utan 2-1 är ett faktum. Efter matchen vill en Warta tränare hävda att det är domarens fel att vi gör mål på denna situation. Jag tycker att dom ställer till det själva. Även om domaren gör ett misstag kan man inte agera som Wartaspelarna gör. För det första har ja aldrig varit med om en domare som skulle ändra sitt beslut och för det andra måste man acceptera och gå vidare och inte släppa kollen på motståndarna.
Efter detta har Warta ett stort tryck på oss med många chanser som följd. Berra kommer upp stort vid ett flertal tillfällen och gör en massa fina räddningar. I och med att Warta trycker på så blottar dom sig en aning och det blev nog deras fall i denna match.
I den 59:e kunde vi utöka vår ledning 3-1 genom Marcus Tersing. Graff slår en passning med högern (inte vanligt) till Tersing på topp. Den "smarte" Tersing vet att mittbacken är svag på huvudet och tar position för andraboll, och mycket riktigt detta blir vinstgivande. Tersing rundar deras mv och rullar bollen lätt i mål.
Vi är ganska tillbakapressade under denna period och tröttheten gör sig påmind efter allt jagande, så några omdispostioneringar och byten görs för att få fason på de hela. Berra gör fortsatt många fina räddningar.
I 75:e gör vi 4-1 genom Marcus Olsson som kommit in. Ett kontringspass från Tersing friställer Olle som avancerar mot mål och distinkt placerar bollen till vänster om Wartamålvakten.
Den sista chansen får vi i den 84:e då Agim passar bollen till Olle som avslutar på Warta-keepern. Noterbart är också att i slutminuterna får vi en frispark i vänsterytterposition. Mittbacksresen Berg beordras att ta position i straffområdet för att nicka. Förmodligen kände väl Tersing flåset av Berg i poängligan, så istället för ett inlyft mot straffområdet, så spelas bollen kort situationen rinner ut i sanden. Märkligt eller smart - ja, det ligger väl i betraktaren´s ögon att bedöma.
Efter detta spelas matchen av till ett slutresultat av 4-1.

Hela laget får med mycket beröm godkänt. Ingen faller ur ramen och ett stenhårt arbete denna afton på Ekaråsen. Topparna får vi ändå ge till Berra, Tersing och Berg för sina lysande insatser. En gammal klyscha är att ta en match i taget och det får vi göra. Jag tror att det kan bli en mycket intressant höst framöver. Nu närmast blir det en tuff drabbning mot IFK-Thn. Väl mött.

Poäng:

Christoffer B
  Markus T
Joakim B

Ass. Niklas

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.