IFK Trollhättan - LEIF (HA)

IFK Thn - LEIF 0-3 (0-3)

Laget:

Berglund

Erik W

Tobias G Joakim B Emil L
Viktor L Jonathan G Martin E (54) Niklas G
  Markus T (75) Jesper Ä (71)

Avb: Fredric C, Sebastian A (54), Marcus O (71), Agim K (75), Emil B

Målskytt LEIF: Jesper Ä x2, Markus T

Det låter som en upprepning men detta är som dom tidigare omgångarna en fantastiskt fin genomförd match av LEIF. Denna gång mot duktiga IFK Trollhättan. Matchen spelades på Kamratgården i Trollhättan med en underbar gräsmatta som underlag. Vi skojade lite innan match att förlorar vi idag så får vi skylla på att planen är allt för bra. Nu behövde vi inte att använda oss av någon dålig ursäkt, för det var inte något snack om segern.
Redan i den 1" hade vi vår första chans Det var ett långt uppspel från Emil Lundblad som "rann" igenom hela Trollhättelaget och letade sig fram till Tersing. Det utmynnade i ett friläge som hemmakeepern kunde avvärja. Bollen hann inte i princip att komma ut på planen igen förrän vi tog tag i den igen och i 2" kunde vi ta ledningen genom Jesper Älwenholm. Upprinnelsen till målet är att Tersing petar fram bollen i djupet till Viktor som avancerar längs kanten. Han tittar upp och ser Jesper och passar bollen snett in. Jesper placerar bollen säkert i mål. En grymt bra start på matchen igen alltså.
Efter detta börjar IFK hålla i bollen för att försöka luckra upp oss. Vårt försvarspel är i det närmaste helt klockrent och nästan i världsklass, så några större svårigheter utsattes vi inte därför.
I 16" kunde vi istället utöka vår ledning genom den för dagen glödhete forwarden Jesper Älwenholm. Han lyckades med att snappa upp ett försvarsmisstag av en trollhättespelare och sätta bollen i mål under en utrusande hemmakeeper.
IFK fortsatte med sitt för dagen något harmlösa och bleka spel utan att skrämma oss något nämnvärt. När dom inte fick igång sitt vanliga bolltempo så straffade vi dom rejält.
Både Jonte och Graff hade senare under denna period varsitt avslut tätt utanför.
Det var inte förrän i 26" som Berra fick visa vad han går för. Ett avslut från ca 16 som Berra plockar lätt. Någon hörna och något avslut vaskade dom väl fram under resten av första, men det gav inte LEIF någon större skrämselhicka.
I 40" fick vi se ett riktigt fint anfall av LEIF. Rena "klapp-klapp spelet bjöds vi på. Jesper får bollen av "okänd", passar Graff i fart som levererar till en fristående Tersing. "Karl`n" försöker dra keepern som river ner vår man i anfallet. Frilägesutvisning och straff blir resultatet för denna förseelse av målvakten i Trollhättan. Efter några minuter med målvaktsbyte och dylikt, blir det så dags för Marcus Tersing att kliva fram till straffpunkten och agera skarprättare. En slamkrypare i målvaktens högra burgavel fastställde resultatet till 0-3.
Chansmässigt var det inte över med det. Viktor fick på övertid i första ett gyllene läge att öka på ledningen men deras nyinsatte mv gjorde en så kallad "idioträddning" på Viktors avslut. Halvtidsresultatet skrevs sedermera då till 0-3.

I paus pratade vi om att inte ta ut någon seger i förtid, utan att fortsätta på den utstakade vägen som i första.
Vi började andra halvlek något passivt, men omedvetet med 3-0 i ryggen och ett reducerat manskap hos motståndarna så kan det bli så. IFK fick hålla mycket boll inledningsvis av andra och i 51" fick Berra sträcka ut lite lätt efter ett skott utifrån vänster.
I och med att vi blev något låga i andra så skapades det ytor för kontringar. I 58" får Tersing ett friläge efter en utspark av Berra. Det blir en misstänkt straffsituation men domaren gör en "wash out". Istället snappar Jesper upp andra bollen och avslutar men deras mv räddar bollen till en hörna. I 68" får vi en liknande situation där Tersing lobbar bollen en aning för långt. Vi fortsätter hela tiden att skapa chanser. I 75" får Graff bollen på högerkanten. Han vänder upp och slår ett inlägg där Tersing får på en bra nick men oturligt går den rakt på målvakten. I 77" får Jesper bollen och drar sin back och avslutar strax utanför. I slutet får Agim som kommit in två chanser utan att det resulterar i mål.
IFK var som tidigare sagt ganska bleka i andra också. Dom fick ha mycket boll utan att skapa mer än något skott utifrån.
En helt rättvis seger spelar vi till oss denna dag och noterbart är det att det snarare var läge för 4,5 och 6-0 istället för en reducering av IFK.
Nu suger vi på den här karamellen några dagar för att sedan ladda upp för drabbningen mot Ahlafors på tisdag. Vi hoppas även där på ett positivt resultat och då i LEIF favör.

Poäng:

Tobias G