LEIF - IFK Uddevalla (HA)

LEIF - IFK U-A 1-0 (0-0)

Laget:

Berglund

Erik W

Tobias G Joakim B Emil L
Mikael B (60) Jonathan G Martin E Niklas G
  Markus T Jesper Ä (72)

Avb: Fredric C, Markus O (72), Sebastian A, Agim K (60), Emil B, Erik L

Målskytt LEIF: Jesper Ä

Precis lika jobbigt som det var med en förlust i våras när lagen möttes, lika skönt var det denna gång då vi lyckades dra det längsta strået i kampen. Kamp ja, det var det verkligen. Det var inte mycket skönspel denna afton på Ekaråsen.
Segern var inte bara viktig för att undertecknad o CF är Uddevallabor utan även att vi kunde skapa lite distans till lagen bakom i serien.

Första halvlek började annars lite avvaktande av båda lagen. Som sagt tidigare var det mest bara kamp på mitten. I 10" fick Ifk sin första rejäla chans. En frispark strax utanför straffområdet. Ett fint skott frestade Berra till en lika fin räddning uppe i sitt vänstra kryss. (Tv - räddning)
Nu hade Ifk en stark period där dom var lite hetare än oss. I 21" är dom väldigt nära att ta ledningen genom deras högerytter som får på ett fint vänsterskott från en 20 m, bollen träffar Berras höger ribbkryss.
Det var först efter detta som vi riktigt kom in i matchen. Vi lyfte våra positioner en aning för att svara deras angrepp. Vi lyckade ganska bra med detta. Ifk hade ytterligare två bra chanser i den första.
I 42" och 43" fick de två frilägen där vi stog lite fel med vår backlinje,  Berra i vårt mål kunde avvärja båda mycket förtjänstfullt.
Ingen riktigt bra chans kunde vi vaska fram under första halvlek, Med tanke på att Ifk hade fler bra chanser så fick vi vara nöjde med 0-0 i första.

Andra halvlek börjar Ifk bäst också, de var lite hetare o aggressivare.
Efter 10" i andra ändras matchbilden radikalt. Vi kommer upp oss väldigt bra, nu är det vi som är hetare o aggressivare.
I 58" tar vi ledningen genom Jesper Älwenholm. Upprinnelsen till målet är att Jesper får en boll i djupet och Jesper avancerar mot mål. Han blir nerdragen (misstänkt straffsituation), Graff får bollen till sig. Niclas har två Ifk:are på sig, han snurrar, vänder och vrider och när alla tror att han ska skjuta så överrumplar han alla med att passa till en fristående Jesper som bara kan raka in bollen i mål.
Det borde ha varit ett ytterligare mål för LEIF i 61" när Jonte från ca 40 m vräker på med en missil mot mål som Ifk-keepern räddar i ribban och ut i plan. Tersing skickar returen i mål men blir avblåst för offside. Tveksamt domslut.
I sin iver att kvittera så blottade sig Ifk ganska rejält. Agim som kommit in för hemmalaget hade två väldigt fina lägen, den första var i 67". Agim får bollen i djupet på kanten, han går ifrån sin försvarare och avancerar längs med kortlinjen mot mål. Istället för att skjuta så passar han bollen snett inåt bakåt där Jesper dyker upp och avslutar över. Nästa läge får han i 75", som det första blir han fri i djupet. Två försvarare kommer i kapp, Agim snurrar upp båda och avslutar tätt utanför. Även Olle som också han kommit in hade läge för att utöka ledningen.
 I 83" hände det som blev matchavgörande, en Ifk spelare sliter sig fri på högerkanten, vår duktige mittback Tobbe gör en klockren glidtackling och petar bollen över kortlinjen som vi tror är till hörna. Istället blåser domaren en horribel straff. Mycket upprörda känslor både här och där utmynnar i två gula kort till Tobbe som får lämna planen. Efter tumultet läggs straffen. Jag vet inte om straffen skall gå under kategorin missad eller räddad, hur som helst lyckas "Kung Berra" avvärja denna något torftiga straff. Nu kände vi oss starka och kunde spela av matchen till seger.

Sammanfattningsvis var detta som tidigare sagts väldigt skönt. Trots att Ifk var bättre i första och en liten stund i andra och trycker oss tillbaka, så håller vi oss kalla. Vi är täta i försvarsspelet och "maler" i anfallsspelet. Vi förhastar oss inte utan väntar på rätt läge att avgöra.
Nu väntar Mellerud på fredag och tyvärr är både Jesper och Tobbe avstängda denna match men jag är säker på att vi kan plocka fram några ess ur rockärmen tills på fredag.

Poäng:

Berglund
  Jonathan G
Agim

Ass. Niklas

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.