LEIF - VIF (HA)

LEIF - Vänersborg 2-1 (2-0)

Laget:

Berglund

Erik W

Tobias G Joakim B Emil L
Viktor L (72) Jonathan G Martin E Niklas G
  Marcus T Jesper Ä (60)

Avb: Fredric C , Markus O (60), Anton G, Sebastian A, Charles (72), Emil B, Mikael B

Målskytt LEIF: Markus T, Jesper Ä
Målskytt VIF: Jonas A

Detta var väl inte den mest välspelande match vi skådat på Ekaråsen denna säsong, utan en enda kamp under 90 min. Väldigt få klara målchanser bjöds vi på av båda lagen. Tre mål fick vi ändå, två av hemmalaget och ett av gästerna.

Vi fick en väldigt bra start på matchen, redan i första minuten erhöll vi en frispark på Vif`s planhalva. Graff stegar fram för att göra ett inlyft. Bollen går lite för djupt och Vif´s keeper går ut för att boxa. Detta hade varit "frid o fröjd" om inte keepern hade, som målvakter gör för att sätta sig i respekt, satt upp fotsulan med dobbar i Jesper Älwenholms arm. Jesper får sig en ordentlig smäll och faller som en fura. Domaren  kunde ju följdaktningen inte göra något annat än att blåsa straff. Tersing kliver fram till straffpunkten som "skarprättare", han gör inga misstag utan sätter den säkert till höger om målvakten, 1-0.
I 5" var det dags igen, Jesper får bollen centralt av Graff. Han hittar inte något riktigt bra passningsalternativ utan han vänder upp och ser att Vifs burväktare står en aning långt ut. Jesper får på en skottlobb och den seglar över keepern rakt i mål till 2-0,
Ett riktigt fint klapp-klapp anfall hade vi i 13". Där hade vi 7 st pass på ett eller max två tillslag innan Tersing avslutar i stolpen. Även i 20" hade Tersing en nick i bra läge men bollen gick utanför.
Noterbart för första halvleken var att Vif`s första avslut på mål kom i matchminut 30".

Andra halvlek var 9 minuter gammal när Vif fick sin första riktigt fina chans. Den tog dom vara på genom Jonas Andersson som distinkt satte den i mål till höger om Berra till 2-1. Det enda som är värt att nämna i chansväg under resterande tid av matchen är Kärnas avslut som Berra räddar till hörna i 64". Matchen slutade
2-1 till LEIF.

Sammanfattningsvis var detta en rättvis seger. Vi var bättre och stabilare än gästerna. Som jag tidigare skrev var detta ingen match som går till historien som någon välspelande och super underhållande match utan en match som går under avdelningen "en dag på jobbet". Vi på bänken kände oss aldrig, även om det bara skiljde ett mål, speciellt oroade i slutet. Vårt försvar var säkert och i kombination med att Vif var ganska uddlösa, så kunde vi hålla resultatet till seger.
Positivt är att vi har fått Anton Granqvist in i truppen för att konkurera om en plats och att Challe gjorde ett piggt inhopp i sin premiär. Det negativa från matchen var att vi blir utan Tobbe i nästa match p.g.a avstängning

Poäng:

Joakim B
  Jonathan G
Markus T

Ass. Niklas

OBS! Pappersinsamling för samtliga seniorer imorgon Tisdag, kl. 17:00, blir ni lite sena så är det bara att slå en signal till Krister A.

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.