LEIF - Väster (HA)

Tobias G Joakim B Fredrik C
Viktor L (84) Anton G Martin E Niklas G
  Marcus T Jesper Ä (72)

Avb: Emil L , Markus O (72), Sebastian A,  Charles (84)

Målskytt LEIF: Markus T, Anton G

Ytterligare en skalp tog vi på lördagen mot ett väldigt motiverat IF Väster på Ekaråsen. Strax innan matchstart berättade Västers coach att Kärra hade slagit Warta med uddamålet. Detta innebar att om Väster skulle slå oss, så skulle dom haka på serieledarna efter denna omgång. Väldigt hungriga var dom men jag tror att det satte en del griller i huvudet på dom också.

Matchen startade för övrigt i Västers tecken. Dom hade klart mest boll under första halvlek. Den riktigt första chansen kom i 19". Ett fint anfall av Väster där bollen går ut på deras högerkant. Där gör dom ett inspel till en Västerspelare som avslutar tätt över vår målram.
Vår första riktiga chans står Graffen för i 22". Anton driver bollen längs med 16 metaren och gör ett instick diagonalt till Graff som får bollen lite för långt i från sig.
I 43" får vi ett fint läge att ta ledningen. Graff snurrar upp högerbacken och utmanar mot målvakten. Han gör en smart chipp men keepern sträcker ut och tippar till hörna.
I sista minuten av första får vi ändå vårt viktiga ledningsmål. En lång och välplacerad utspark från Berra nickskarvas av Martin till Tersing som sliter sig fri och avslutar från den högre skolan otagbart i det närmsta krysset till 1-0.
Med tanke på att Väster hade det mesta av bollen och spelet, så var det mycket psykologiskt med 1-0 i halvtid.

Andra halvlek startar vi bäst. Redan i 53" utökar vi vår ledning till 2-0. Det är Martin igen som assar. Denna gång till Anton vid 16 metaren som vänder bort sin försvarare och avancerar till i höjd med straffpunkten och behärskat placerar bollen i mål till höger om keepern.
Efter detta vaknar Väster till liv ordentligt och försöker att reducera vår ledning. Flera fina och bra chanser har dom men Berra gör lika många bra ingripande.
Det blev ändå en reducering i 83" till 2-1. Ett inlägg är upprinnelsen där Västerspelaren hinner före Berra i luftduellen och nickar bollen i mål.
Jag tycker att vi är närmare ytterligare ett ledningsmål än vad Väster är att kvittera i sluttet.
Matchen slutar rättvist, 2-1 till LEIF.

Sammanfattningsvis gör vi ytterligare än bra match. Efter en lite halvknackig start kommer vi upp stort efter paus. Tror att det är vårt eminenta försvarsspel och fysiken som är nyckeln till framgång. Den synnerligen hårda och tuffa träningen på försäsongen ger nu resultat.
Med två matcher kvar att spela står det nu klart att vi inte kan nå en kvalplats, utan med lite tur och flax kanske kan utmana om en tredjeplats i stället. Detta hade väl varit roligt. Både för oss i laget och för föreningen.

Poäng:

Niklas G
  Christoffer B
Viktor L

Ass. Niklas

En sammanställning av "Poängligan" för pågående säsong hittar ni nu på Herrsenior sidan.