LEIF - Viken (HA)

Viktor L Anton G (79) Jonathan G Niklas G
  Charles Markus O

Avb: Sebastian A (79), Nils O, Emil B, Erik L

Vädergudarna visade upp sig från deras dåliga sida denna dag på Ekaråsen. På en riktigt kulen och "uggen" höstdag spelades den sista matchen för säsongen mot IF Viken. LEIF spelade för att nå tredjeplatsen i serien och Viken för att slippa nedflyttning. Nu uppfylldes inte något av önskemålen för de båda lagen. Trots att Viken gick segrande ur striden, så var det två förlorare som lämnade arenan när domaren hade blåst för full tid. LEIF slutade fyra i serien och Viken degraderades till div. IV.

Matchen startade bra för hemmalaget, som tog kommandot direkt. Ett stort tryck sattes på gästerna de första tio". Bästa läget hade Graff som avslutar med högern där Vikens mv räddar till hörna.
Vikens första läge kommer i den 12" efter en hörna. Ett avslut från ca 20 frestar Berra till en fin räddning.
Mycket kamp står på menyn i matchen på den blöta och tungsprungna planen.
I 25" har Viken ytterligare en bra chans. Deras högerytter blir frispelad i höger innerposition och avslutar mot Berra som återigen tvingas till en bra räddning.
Passningsspelet hade en hel del i övrigt att önska från båda lagen. Det får väl skyllas på underlaget och förmodligen på att det var en del nerver som spelade in.
Vår klart bästa chans i första står Anton för i 33". Helt fri framför mål överrumplas Anton med ett läge. Oturligt nog får han en halvträff på bollen, så chansen gick om intet. 0-0 i halvtid.

Med vetskapen att Uddevalla ledde mot Väster, gick vi ut till andra halvlek med ett stort självförtroende. Ändå startade Viken bäst.
En något tam och vågad bakåtpass till Berra, snappades upp av en Vikenit i den 48". Berra läser av situationen och gör en fenomenal räddning till hörna.
Efter detta tar vi över en aning i matchen. Vikens chans var ju att vinna plus att några andra resultat skulle gå deras väg. Dom flyttade fram sina positioner, vilket gav oss ytor. Dessa försökte vi att ta tillvara på.
I 59" bryter Erik" Svarta Katten" Wärme´fram bollen till Olle i friläge. Han avancerar mot mål och avslutar i burgaveln. Med facit i hand, borde han kanske spelat snett inåt bakåt där Challe kom rusande. Men det är ju lätt att sitta bredvid och tycka om vad som borde varit rätt. Ute på planen är det små marginaler och snabba beslut som gäller.
I 62" har Viken ett gyllene läge att ta ledningen. Efter ett inlägg som avslutas mot vårt mål räddar Wärme ett annars solklart mål på linjen för gästerna.
I både matchminut 82 och 83 har vi två bra lägen. Det första är Graff som frispelar Challe som gör ett direktavslut där Viken-keepern gör en fin enhandsräddning. Det andra är Jonte som frispelar Olle. Ett avslut rakt på keepern blir resultatet av detta.
I 86" händer då det som inte får hända. Ett tillsynes harmlöst skott utifrån touchar på en av våra försvarare och ställer Berra i målet. Inte roligt, men 0-1 är ett faktum.
Efter detta försöker vi att kvittera men kommer inte till någon jättechans. En hyfsat jämn tillställning med något chansmässigt övertag för LEIF slutar ändå med Vikenseger, 0-1.

Sammanfattningsvis är inte detta den bästa och mest välspelande match vi gör denna säsong. Passningspelet och den rätta skärpan var inte på plats denna dag. Matchen är ändå helt okey med tanke på förutsättningarna och att det var den sista matchen för säsongen. Många slitna hjältar vid det här laget.

Poäng:

Christoffer B
  Tobias G
Jonathan G

Till sist vill jag, eftersom detta var den sista matchen och tillika referat för undertecknad, bara säga att det har varit ett underbart år med bra fotboll, gott resultat och många goa skratt. Jag vill därför önska spelarna och föreningen lycka till framöver och hoppas att vi någon gång kommer att mötas igen.

Ass. Niklas

Slutställningen av "Poängligan" för säsongen 2010 hittar ni på Herrsenior sidan.