Seger mot Skoftebyn

Skoftebyn - Lilla Edets IF 1-2 (0-2)

Mål: Anton Granqvist, Marcus Olsson

Laget:

Tom

Sebbe       Berg     Sjöblom   Lundblad

(Werme)                               (Mike)

Tersing          Rigge

(Erlandsson)

Olsson           Anton           Tim

( Viktor)

Jonathan

Ers: Werme, Erlandsson, Viktor, Mike

Kort sammanfattning: Vi är rejält laddade från start denna lördagseftermiddag och får också en kanonstart på matchen i femte minuten när Jonathan bröstar ner bollen till Anton som får bra träff och hittar det bortre krysset. Försvarsspelet fungerar väl i första halvlek och vi har medvetet sätt en lägre press för att bli kompakta och tajta som enhet. Det enda som oroar i första är några längre bollar bakom backlinjen där vi tajmar fel. Annars låter vi Skoftebyn spelar ”utanför” oss och inte så mycket igenom våra lagdelar och när det väl lyckas med det är vi mycket tuffare och aggressivare än dom och vinner de flesta duellerna. 2-0-målet i 45:e är ganska likt det första målet, Berg hittar en längre boll mot Jonathan igen som lägger ner den till Olsson som med vänstern behärskat avslutar strax utanför straffområdet. I andra halvlek är Skoftebyn något bättre och vi slarvar lite för mycket när vi vinner boll, vilket gör att anfallen blir allt för korta och Skoftebyn får ett grepp på oss. Vi kämpar och fredar vårt straffområde väl och just därför känns deras mål lite onödigt och billigt. En frispark strax utanför straffområdet går i mitten av målet, en konstig bollbana var Tom´s förklaring och just denna dag kan jag köpa den då, eftersom flera andra ingripanden var på pluskontot. Vi har även chans och sätta trean i matchen också, närmast är Tim från nära håll där Anton sedan är millimeter och få en tå på bollen in i öppet mål. Istället blir det Skoftebyn som helt och hållet äger sista 20 i matchen och de lyfter in folk och bollar i boxen, men där är vi starka det vet vi och vi håller undan och tar hem segern. Jag är självklart nöjd med segern plus den första halvleken och detta var en bra värdemätare för oss. Vi är på gång och fortsätter jobba vidare på vårt spel och nästa match är nu på lördag borta mot Heimer, ett Heimer som seriekollegan IFK Uddevalla besegrade med 4-0 i lördags.

/Daniel Lennartsson