Vidare i DM

1:a omgången DM
Trollhättans Bois - Lilla Edets IF  1-4 (0-1)

Mål: Viktor Lundin 2, Marcus Olsson, Jonathan Gustafsson
Varningar: Jonathan, Sebbe

Laget:
                    Tom
Mike    Berg     Sjöblom   Lundblad
           Rigge    Sebbe
  Olsson      Anton      Tim
                 Jonathan

Ers. Werme (in 55 mot Sjöblom), Meddi (in 65 mot Jonathan), Viktor (in 75 mot Sebbe)

Sammanfattning: Denna kyliga och råa söndagskväll var det dags för första omgången i DM borta mot Trollhättans Bois. Vi gör en bra match rakt igenom tycker jag och har kontroll över tillställningen i stort sett över hela matchen. Vårt offensiva spel får verkligen visa upp sig ikväll, vi har ett bra bolltempo, fyller på med folk och ett exempel på det är att både Lundblad och Mike får lägen i straffområdet, vi vågar spela genom mittfältet och skapar flera vassa målchanser när vi spelar in bollar i boxen. Utdelningen kommer också och på ett mycket vackert sätt, Olsson utnyttjar sin kraft och fart och tar sig in från högerkanten och avslutar snyggt med vänstern i borte stolpe och in. Vi fortsätter skapa chanser och närmast är Jonathan som från nära håll avslutar stolpe och in (?), men målvakten får tag på den och domarteamet dömer bollen som ej inne, ett mycket tveksamt beslut kändes det som. Men men, vi kör på och hinner med en del bra anfall till innan domarn blåser för paus och ställning 1-0 till oss.

I andra fortsätter vårt bollinnehav och vi får bra lägen från både höger -och vänsterkant, men även centralt med några skott tätt utanför. 2-0 sätter Jonathan fri med målvakten, snyggt assisterad av Anton. Sedan slarvar vi till det och bjuder Bois onödigt på en reducering med cirkla halvtimmen kvar att spela. Detta ger dem lite energi och mod att kliva fram lite mera utan att oroa alltför mycket. Vi samlar ihop oss och vi får en del hörnor i andra och på en av dessa får Viktor skottläge på bortre och sätter 3-1 i 78:e minuten. Fem minuter senare kommer slutresultatet 4-1, det känns som klar offside då Viktor petar in bollen från nära håll och Bois protesterar förståeligt, möjligtvis en oavsiktlig kompensation från tidigare nämnda bortdömda mål i första.

Jag är nöjd med matchen, skall jag vara lite petig ändå så är det i så fall att vi inte gör fler mål med tanke på bollinnehav och lägen vi spelar till oss, men Bois krigar på bra och ger allt också i 90 minuter. I nästa omgång väntar Gerdsken på bortaplan, de slog ut Åsaka med 8-0. Den matchen blir ett genrep på seriepremiären och väldigt viktig, DM skall vi gå långt i för att kvalificera oss till Svenska Cupen 2012.

/Daniel Lennartsson