Tung start på serien

Väster - Lilla Edets IF 4-2 (1-1)
Mål: Marcus Olsson, Jonathan Gustafsson

Laget:
                   Berglund
Werme.    Sölta.   Berg.   Lundblad
      Rigge.  Jonathan.   Sebbe
      Olsson.  Tersing.    Anton

Ers. Sjöblom (in 55 mot Sölta)
Tim (in 68 mot Tersing)
Freddan (in 78 mot Rigge)
Meddi
Leinonen

Sammanfattning: Det blev ett steg i rätt riktning för oss denna valborgsmässoafton men ändå så slutade det med en förlust. Vi gör vår klart bästa match under serieupptakten och första 30 minuterna är kanske det bästa vi presterat i år. Vi får en tidig ledning när Tersing chippar fram bollen till Olsson som iskallt lyfter över en utrusande keeper. Då hade bara fyra minuter gått och vi fortsätter spela stabilt och bra efter målet. Vi ligger helt rätt i positionsspelet och Väster har svårt att skapa lägen på oss medan vi har ett mycket bra läge till 2-0. Det är ett skott utifrån som blir till en retur och från nära håll får Olsson chansen att sätta tvåan men bollen går precis utanför. Sista 15 i första blir lite rörigare och Väster får någon frispark högt upp i banan som blir farlig och sedan en hörna i 43:e som domaren blåser straff på. Jonathan har tydligen hållit i någon för länge i boxen och själv har jag ingen uppfattning för jag följde bara bollen och missade vad som hände där. De sätter straffen och det är 1-1 i paus.

Början av andra blir väldigt händelserik, det kommer runt på högerkanten och slår in en boll framför mål som till slut dimper ner framför fötterna på en hemmaspelare som sätter deras ledningsmål. Anfallet efter träffar bollen handen på en av deras backar och vi får chans och kvittera på straff. Anton missar tyvärr straffen, men bara minuten efter får Anton chansen till revansch när han blir fri med målvakten, denna gången träffar bollen i stolpen och oturen grinar oss faktiskt i ansiktet i detta läge. Då händer det som bara kan hända i dessa lägen, vi ställer till det med för korta pass och dåliga rensningar och till slut studsar bollen ut till en Västerspelare som placerat sig strax utanför straffområdet, han klipper till den på ett och den sitter i det vänstra krysset och det står nu 1-3. Men denna dag ger vi oss inte, vi öser på framåt och försöker lyfta in mycket boll i boxen. Vi får också en reducering när Jonathan säkert placerar in ett friläge. Nu försöker vi också få in en kvittering och ett och annat halvläge skapas sista fem men det är inte riktigt vår dag känns det som och istället gör det 2-4 på matchen sista spark. Oerhört tungt!

Trots förlusten och att vi släpper för många mål är jag stolt med grabbarna idag. Vi kämpar och sliter och jag tycker vi var värda ett bättre resultat än det som blir. Vi hade behövt sätta våra lägen i rätt läge av matchen så att säga då kunde det säkert slutat på ett annat sätt. De positiva delarna tar vi idag med oss och nånstans känns det som en vändning trots allt, vi måste bara jobba lika hårt så kommer det studsa lite åt vårt håll också, det är jag övertygad om och så brukar det alltid vara i fotboll.

Nu ser vi bara framåt och veckan som följer är viktigt, DM på måndag borta mot Gällstad och sedan Ahlafors hemma på Ekaråsen nästa lördag.

/Daniel Lennartsson