Tredje raka segern

Lilla Edets IF - Fässberg -  2-1 (0-0)

Mål: Anton Granqvist, Martin Erlandsson
Varningar: Rickard Vikingsson, Jonathan Gustavsson, Martin Erlandsson, Marcus Olsson
Utv: Rickard Vikingsson (2 gula)

Laget:
                   Berglund
Wärme.   Sölta.   Berg.   Lundblad
       Rigge.  Jonathan   Erlandsson
      Olsson.  Tersing.    Anton

Ers. Sebbe (in 79 mot Olsson)
Mike (in 81 mot Anton)
Tim (in 83 mot Lundblad)
Tom, Sjöblom, Meddi

Tredje raka segern spelar vi hem på soliga Ekaråsen efter en mycket bra genomförd match mot topplaget Fässberg som startat med fyra segrar och en oavgjord. Fässberg visar upp ett fint passningsspel med mycket rörelse och har mycket boll i inledningen. Vi är dock riktigt bra i defensiven och håller ihop laget kompakt på ett bra sätt samtidigt som vi fightas och vinner mycket dueller. Detta öppnar för vårt omställningsspel och vi skapar många bra målchanser under första halvlek. Olsson har 3-4 bra lägen men målvakten gör några fantastiska räddningar, en nere med stolpen efter ett hårt skott där han får han en hand på den och tippar den stolpe och ut. Där kan erkännas att båda händerna var i luften och att man var på väg ut till linjen för att jubla men som nämnts, en otrolig räddning gjorde keepern. Även Anton träffar målramen efter ett skott utifrån och sen får vi inte glömma Tersings "bicycleta" efter en retur och där försvaren rensar undan på mållinjen. Även Fässberg hade några vassa målchanser och det var ingen "0-0-halvlek" precis, 2-2 hade nog stämt in bättre. Fässberg får ett bra grepp om oss, framförallt runt halvtimmen spelad där vi har en liten svacka i vårt spel, vi blir lite väl låga defensivt och får ingen adress på passningarna så anfallen blir för korta. Frånsett den perioden är vi bra, så går vi till paus med en go känsla och känner att vi kommer sätta ett par bollar i andra.

Direkt efter paus kommer också ledningsmålet, Jonathan är starkt på mitten, vinner boll och sliter sig loss från sin markering för att sedan slå ett perfekt inlägg till Anton som gjort löpningen in i box bra och på volley sätter bollen lågt intill stolpen. 1-0 till oss och nu skall vi bara vinna kampen känner vi, vi är tuffa och går dit i varje duell samtidigt som vi känns täta. Men då kommer varningen på Rigge efter 60 spelade, nånstans visste man, att så mycket kamp centralt och alla mittfältare varnade i första då kommer utvisningen förr eller senare. Tyvärr lite för tidigt kändes som bara, men vi hade en plan för det och ändrade då till 4-4-1 omgående. Lika omgående gör Fässberg 1-1 på hörna och nu går tankarna friskt en stund, värna om pinnen vi har eller se vad som händer en stund. Vänta en stund var klokt denna gång för Fässberg blir lite för bekväma efter målet, visst de spelar runt fint men de hotar inte så mycket med bollar in i vår box och vi kan fortsätta och ställa om och skapa lägen. Med 20 kvar kommer vi 4 mot 2 från halva plan, de skall ju inte ske med en man mindre tycker man men, Anton frispelar Olsson som ren med målvakten tyvärr skjuter rakt på han. I 78:e får vi stolpen med oss för en gångs skull, Martin får till ett skott runt 16-metaren som skruvar sig runt försvaren och tar nere vid stolproten och IN! Vilken känsla det är och se den gå in och nu byter vi in Sebbe mot Olsson för att stänga igen ytan på högersidan och tänka defensivt. Mike och Tim kommer in på vänstersidan där Lundblad och Anton krampar och killarna visar ett otroligt hjärta sista 10 och några direkta farligheter uppstår inte. Domaren blåser av och vi kan jubla och tacka publiken som måste haft en trevlig eftermiddag på Ekaråsen.

Idag är jag mycket nöjd med alla killar och vi hade gjort läxan innan. Vi visste att Fässberg skulle spela mycket boll och då centralt vilket skulle bli avgörande, för centralt på mittfältet vann vi kampen och kunde ställa om och spela anfallsspel och målchanser fanns det tillräckligt många av för att vinna matchen.
Nästa fredag väntar Skärhamn på Ekaråsen kl.19 och nu är det bara och ösa på, vi ska mot övre halvan!

/Daniel Lennartsson