Förlust i Mellerud

Melleruds IF - Lilla Edets IF  2-1 (1-1)

Mål:Marcus Olsson
Varning: Joakim Berg

Laget:
Berglund
Werme. Sölta. Berg. Lundblad
Anton. Erlandsson. Rigge
Graff. Tersing. Olsson

Ers. Tim (in 56 mot Tersing)
Viktor (in 73 mot Rigge)
Meddi (in 80 mot Lundblad)
Tom, Freddan, Sebbe

Vi beger oss till Mellerud för den erkänt svåra bortamatchen mot ett av de lagen som förväntades ligga i toppen. Mellerud satsade inför säsongen men har varit lite för mycket upp och ner för att på allvar hota topplagen. Samma visa för oss som också är för mycket "berg-och dalbana" i prestationerna, senast bra spel och insats mot Velebit men idag tycker jag inte vi kommer upp i någon hög nivå. För dålig kreativitet och passningsspelet och rörelsen har mer att önska. På förhand har vi bra koll på Mellerud och var deras kvalité fanns och var den kanske inte fanns. Detta gör att man blir extra frustrerad och förbannad när man sen ser hur matchen gestaltar sig.

Vi får en hygglig start och redan efter någon minut får Tersing ett identiskt läge som mot Velebit då det blev mål, men tyvärr denna gången går bollen högt över. Däremot har vi svårt att få igång vårt spel i första utan vi spelar för mycket på chans. Det blir dock farligt varje gång vi hotar deras bakre led och vi skapar några bra chanser på fasta. Först skjuter Martin efter Lundblads inkast och deras back räddar på linjen och sedan i stolpen. I 18:e minuten kastar Lundblad långt igen, Martin skarvar och Olsson sätter enkelt 1-0 på bortre. I detta läge skall vi bara fortsätta utsätta deras backlinje för tryck men istället faller vi tillbaka för lätt och tappar mycket boll i fel lägen. Mellerud kommer in rejält i matchen och de får även de en stolpträff på skott utifrån. Efter en hörna och någon dålig rensning så får deras skyttekung Gashi läge med volley på borte och de är kvitterat. I den sista minuten på halvleken hittar Graffs frispark Tersings huvud men bollen tar oturligt nog i ribban.

I paus pratar vi om att försöka förbättra passningsspelet och få lite mer lugn i spelet. Andra halvlek startar på sämsta sett, en hörna och vi missar markeringen fullständigt och deras andra målgörare Svensson nickar med bakhuvudet in 2-1. Slarvigt och oerhört onödigt, vi visste vad vi skulle ha koll på och nu har "de" dykt upp och gjort varsitt mål på varsin halvchans. I 55:e minuten kommer Tim in och Tersing går ut, möjligtvis så börjar vi tänka lite annorlunda på plan nu och spelar mer på marken när vi saknar Tersings huvudspel. Vi vaskar fram några chanser, Olsson är nära på först halvt friläge och sedan på en nick strax över. Vi ändrar om lite till sista 15, Rigge ut och Graff in centralt medan Victor får order om att löpa på kanten. Nu tycker jag vi har ett bra grepp om tillställningen, givetvis får Mellerud lite omställningslägen när vi trycker på men vi skall gå för kvitteringen. Sista 10 byts också Meddi in mot Lundblad och vi spelar 3-4-3, någon hörna blir farlig och en solklar straffsituation uppstår men domaren friar. Domaren gör en bra insats som helhet, han tillåter kamp och man får agera det gillar jag, men tyvärr anser jag att han gör två avgörande misstag varav straffen är en. Deras back springer in i boxen med 90 graders läge på armen och stoppar bollen, det kan aldrig vara en naturlig rörelse i fotboll, möjligtvis i balett. Den andra är när samma back fullständigt "kappar" Graff på vår planhalva, är inte det rött så vet jag inte vad som krävs. Matchen absoluta sista chans får vi och den är riktigt bra. Ett inlägg når Meddi i boxen, men han får lite för bra träff med skallen och bollen smiter utanför stolpen. Mål där hade varit för j-la skönt men istället blåses matchen av och vi får lämna Rådavallen besvikna. Ok, det kanske vinner matchen rättvist, men på det sättet vi släpper till och att vi inte kan utnyttja de vi ville innan matchen gör att det känns riktigt surt.

Men livet går väl vidare ändå och nu väntar min moderklubb IFK Trollhättan x 2, först nu på Ekaråsen torsdag 23 juni sedan returmöte i Trollhättan torsdagen därpå innan uppehållet. De krävs poäng nu, serien är jämn och det är egentligen bara tre lag som är lite isolerade från resten. Så nu laddar vi om inför derbyna mot Trollhättan eller "stan" som jag säger!

/Daniel Lennartsson