Viktig seger

Lilla Edets IF - IFK Trollhättan  3-2 (2-1)

Mål: Marcus Olsson 2, Martin Erlandsson 1
Varningar: Martin Erlandsson, Tobias Gustavsson

Laget:
                 Berglund
Wärme.   Sölta.   Berg.   Lundblad
     Rigge.  Erlandsson.   Anton
     Graff.      Olsson.       Tim

Ers. Mike (in 74 mot Erlandsson)
Victor (in 79 mot Olsson)
Meddi (in 84 mot Graff)
Tom, Tersing, Freddan

Med midsommar runt hörnet så var det dags att ta i mot IFK Trollhättan på torsdagskvällen hemma på Ekaråsen. Det blev en spännande och sevärd match med mycket mål och målchanser. Vi börjar bäst och får igång ett spel och sätter press på IFK och gör också 1-0 redan efter 14 minuter när Erlandsson nickar in Graffs fint slagna hörna. Vi håller ihop laget fint och IFK får inte utrymme att skapa några direkta chanser. Enda defensiva misstaget vi gör i första, och de straffar sig dock vilket kändes mycket onödigt, är när vi tappar bollen på mitten i ett läge när backlinjen inte är samlad och sen slår IFK ett inlägg från högerkanten där deras forward blir fri mellan våra backar och ostört nickar in 1-1. Så enkelt får det inte gå till och vi är väl medvetna om det när vi tar upp situationen i paus. Men innan nämnda paus har vi ändå återtagit ledningen. Erlandsson får bra träff på skott utanför straffområdet och IFK's målvakt klarar inte hålla den och returen slår Olsson behärskat in under en utrusande målvakt. En ok första halvlek är det och vi leder matchen men vi tappar ändå lite för mycket boll på mitten för att man skall vara helt nöjd och deras mål är som sagt för billigt och bjuda på.

Direkt i andra kommer en omdiskuterad situation, Erlandsson ligger ner efter en smäll och gör nån rörelse som undertecknad inte ser, har vänt mig mot bänken just då, IFK-spelaren reagerar tillbaka och båda blir varnade, något som IFK-bänken upprörs över och precis när den hettan lagts sig kommer nästa situation då samma IFK-are dundrar in i en nickduell med Wärme. Tuff situation och tur det var Wärme, han gillar sådana smällar, men kanske inte så taktiskt att efter 5 minuter, varning, tjat från alla håll och när domaren är uppmärksam gå in och smälla på och "riska" ytterligare ett kort och utvisning. Men jag håller med, det var ett tveksamt beslut som kanske kompenserades då domarteamet friar i slutet då deras sisteman stoppar bollen med handen när Victor skulle blivit fri. Tillbaka till spelet och i 54 minuten spelar Anton snyggt fram Olsson som sätter 3-1 distinkt. Nu känns det tryggt och äntligen kanske vi skall kunna få spela en lugn och harmonisk sista halvtimme. Vi skapar målchanser och det är lugnt bakåt och med 25 kvar kommer ett av våra finaste anfall i år, Graff dribblar och håller i, Wärme löper runt från sin kant och spelar in i mitten där Erlandsson sträcker sig fram men tyvärr kommer inte 4-1 där för bollen tar i stolpen. Under denna period är vi bra men vi lyckas inte punktera matchen och därför kommer deras kvittering i 70 minuten efter en snygg lobb i bortre. Nu öser IFK på och vi blir lite ängsliga och har svårt att få tag i bollen och lugna ner spelet. Men även denna gång så har vi ändå bestämt att seger är det enda som räknas i kväll och vi kämpar till oss en ny 3:a och får jubla ihop med supportrarna på berget.

Jag tycker vi vinner rättvist men hade gärna klarat mig utan den sista delen i matchen och avgjort detta tidigare. Men segern var viktigast och detta räddade vår helg med midsommarfirande och annat. En ny vecka väntar sedan och det blir den sista innan uppehållet, 2 träningar, U-match mot Holmalund i Alingås på tisdag och sedan returmötet på Kamratgården på torsdag. Ett revanschsuget IFK kan vi räkna med i mina gamla kvarter, men vi är redo, det lovar jag!

/Daniel Lennartsson