Genombrottet!

LEIF U – Gauthiod 1-0

Gauthiod har genom åren varit en svår motståndare för oss i Elitreserven, denna gång kom dom med ett ungdomligt lag som ville spela fotboll precis som vi och matchen blev riktigt bra.

Vi ställde upp med följande lag: Tom Christiansen – Peter Mattsson, Martin Sjöblom, Erik Leinonen, Dick Müller – Mikael Bengtsson, Fredric Corneliusson, Anton Granqvist – Tim Klaar, Almedin Besic, Victor Lundin. Avbytare var: Philip Ivarsbo Granat, Felix Johansson och Tim Karlsson.

Gauthiod började bäst och dominerade första kvarten, vi slår för många felpass och är inte bra, efter 15 minuter fick Sjöblom gå ut då han fick någon form av migränattack, Mattsson flyttade in i mitten och Philip gick in som högerback.

Efter en halvtimme har vi kommit in i spelet bättre, Tim Klaar och Victor har några chanser men skotten går utanför eller på målvakten, efter 35 minuter kommer Sjöblom in igen och Philip går ut.

Gauthiod har ett mål inne i slutminuten av första med det var offside.

0-0 i paus.

I den andra börjar vi lite bättre, Sjöblom gick ut i halvlek som var bestämt, Mattsson upp på mittfältet och Philip in igen på högerbacken. Tim, Medi och Victor skapar lite halvchanser, spelet är rätt bra fram till 16 meters linjen men där börjar vi krångla till det. Felix kommer in istället för Tim Klaar men innan dess har Tim hunnit med att göra mål, 1-0 på ett skott som inte gick av för hackor, inte riktigt lika snyggt som det han gjorde för några veckor sedan men väl så otagbart för målvakten.

Efter en kvart i andra går Mike ut och Tim Karlsson kommer in, nu har vi bytt in alla tre pojklagsspelarna och det är nu jag kommer till rubriken ”Genombrottet”

Gauthiod har bara sporadiska chanser nu, Tom plockar ned någon frispark och dom skjuter över i ett farligt läge men nu dominerar vi matchen, Mattson och Cambi spelar defensivt på innermitt och ger dom unga den stadga som behövs, Felix och Tim gör sina bästa inhopp i år och om dom spelar såhär i fortsättningen så knackar dom på A-lagsdörren inom ett par år. Den stora behållningen blev utöver målet Tim Klaar gjorde, Philip Ivarsbo Granat, vilken match, han hoppar in en kvart i första halvlek när Sjöblom behövde gå ut, ha kommer in igen efter paus och hans lugn, hans speluppfattning och säkerhet gjorde att vi tittade på varandra jag och Rafa och undrade, vad är detta?

Genombrottet gäller för alla dessa tre spelare, självförtroendet ökar ju mer dom spelar, dom får bara inte glömma bort sitt eget lag, det är viktigast av allt att dom gör sitt jobb och dominerar matcherna där i sitt eget lag, det dom gör i U-laget är bara en bonus för oss.

Spelet var väl sådär i första och riktigt bra i andra halvlek, försvarsmässigt var Sjöblom och Erik tillbaka och det blir stentätt ihop med Tom. Dick och Peter/Philip gör kanonjobb och defensivt mittfält är starkt, framåt spelade vi stundtals rätt bra, Medi, Victor,Tim Klaar, Felix och Tim Karlsson hade några fina anfall i andra halvlek, men det blev bara ett mål, ett kanonmål och det räcktet.

Det måste sägas att vi imponerar på t.ex. domarna, både dom i Götene och dom vi hade nu mot Gauthiod sade att det var bra matcher vi gjort.

Philip Ivarsbo

Erik Leinonen     ´