Oavgjort Derby

IFK Trollhättan - Lilla Edets IF  0-0 (0-0)

Varningar: Tobias G, Erik W
Laget:
                 Berglund
Werme   Sölta   Berg   Lundblad
   Anton    Erlandsson   Rigge
   Graff        Olsson       Tim

Ers. Tersing (in 63 mot Tim)
Victor (in 75 mot Graff)
Mike (in 79 mot Lundblad)
Leinonen, Meddi, Tom

Returmötet mot IFK Trollhättan på Kamratgården var en viktig match för båda lagen men någonstans kändes det som IFK´s behov av poäng var lite större än vårt och det syntes direkt i matchen. IFK var hetare än oss och vann betydligt fler dueller och vi hade svårt och få igång något spel överhuvudtaget. Matchen innan mot IFK var som bortblåst för oss och att vi släppte kommandot i den matchen de sista 20 blev nog avgörande för kvällens utgång. IFK avslutade den matchen starkt och kände sig klart på gång medans vi tog lite för lätt på uppgiften och förlorade därför betydligt mer än vanligt i närkampsspelet, backlinjen undantaget. Under första 30 äger IFK mycket boll utan och skapa dom direkta farliga chanserna och sen kommer då straffsparken efter 32 minuter där Berglund gör en mycket bra räddning och läste den fint. Vår bästa chans i första får Olsson på ett halvt friläge, ingen bra träff på skottet dock men en hörna blev ändå facit.

I paus är vi grymt besvikna och försöker reda ut en del av allt som gått fel i första och vi bestämmer oss för att fightas järnet för att vinna alternativt ta poäng och det lyckas vi ju faktiskt med. Starkt av oss att ändå få en poäng, mot ett för dagen starkt IFK, när egentligen ingenting stämmer spelmässigt. Vi kämpar frenetiskt för att hålla tätt och det lyckas vi med ganska enkelt trots allt, visst IFK har spelövertag men svårt att skapa de absoluta målchanserna och vi vet att våra chanser kommer alltid till slut varje match. Gårdagen är inget undantag och vi har några bra chanser mot slutet, Olssons läge från nära håll som keepern räddar bra, Erlandssons nick strax utanför på stopptid och matchens absolut sista läge får Victor när Tersing väljer pass istället för eget avslut i bortre, tyvärr får Victor skottet utanför stolpen och domaren blåser av för 0-0.

En poäng är ändå ok när vi summerar kvällen och vi har inför sommaruppehållet spelat in 17 poäng på 12 matcher vilket är helt ok med tanke på den bedrövliga inledning vi hade på serien med 3 förluster. Starkt av oss och komma tillbaka på det sätt vi gjort och alla killar i truppen har verkligen visat moral i den vändningen. U-laget öser på och leder serien med hela 7 poäng, 8 segrar och 1 oavgjord på 9 matcher är mycket imponerande och visar att vi har en stark bredd i truppen vilket kommer vara viktigt under hösten när allt ska avgöras.

Trevlig sommar till alla Edet-supporters som följer oss och välkomna tillbaka till Ekaråsen Fredagen 5 augusti då Mellerud skall få smaka på revansch!

Ha de nu fint!
/Daniel Lennartsson