Viktig seger i Skärhamn

Skärhamn - Lilla Edets IF  1-4 (0-2)

Mål: Martin Erlandsson 2, Jonathan Gustavsson, Marcus Olsson
Varningar: Jonathan Gustavsson

Laget:
                       Berglund
Wärme.     Sölta.     Berg.       Mike
Viktor  Jonathan  Erlandsson Olsson
                       Graff.
                      Tersing

Ers. Anton (in 70 mot Jonathan)
Tim (in 78 mot Viktor)
Sebbe (in 80 mot Mike)
Tom, Erik L, Rigge, Meddi

Det var ett revanschsuget och taggat lag som begav sig ut på Tjörn i lördags för att möta Skärhamn. Ett lag som var i stort behov av seger, det var kanske lite av sista chansen för dem och vi var beredda på att det skulle bli en tuff fight med mycket närkamper. Det blev också en del kamp inledningsvis, men idag stod vi upp bra som lag och kunde ta ett grepp tidigt i matchen. Vi öste in bollar i deras box och fick ett flertal halvchanser redan första kvarten. Skärhamn hade också en mycket bra chans i inledningen efter nickskarv men Berglund kom ut bra och avvärjde. Vårt ledningsmål kom på hörna efter 22 minuter när Erlandsson forcerar in bollen från nära håll. 2-0 kommer 12 minuter senare när Jonathan får på en kanonträff några meter utanför boxen och målvakten är chanslös. Det finns läge för ytterligare mål innan paus men vi är ändå nöjda med vår första halvlek.

I paus pratar vi om 1 enda sak och det är att fortsätta med det enkla och resoluta spelet som varit vägvinnande i första. Och här kommer sedan dagens enda klagomål från undertecknad; vi tappar lite koncentration precis i inledningen på andra och det börjar med en yttersida som blir felpass och följs upp med två-tre felbeslut från vänsterkanten och Skärhamn får läget att sätta reduceringen. Väldigt onödigt så får de en chans till att komma in i matchen men de klarar ändå inte ta den. Vi är för starka idag och går upp och sätter 3-1 bara någon minut efter. Ett bra anfall från vänsterkanten med långt inlägg och sedan snett inåt bakåt från Viktor och Erlandsson klappar in den från nära håll. 4-1 sätter sedan Olsson ytterligare 2 minuter efter på ett långskott som målvakten slarvar in. Sista 30 finns det sedan hur mycket omställningslägen och avslutslägen som helst men vi har svårt med den sista och avgörande passen så slutresultatet stannar vid 4-1.

Tre mycket sköna poäng att ta med hem till Edet och starkt av oss att resa oss efter en tung vecka. Det är oerhört jämnt i mitten av serien och denna seger gjorde att vi fick kontakt igen med lagen framför oss och ryckte lite från kvalplatsen neråt. Nu väntar en hel träningsvecka där vi kan förberedda oss på bästa sätt inför nästa lördags tuffa bortamatch mot Fässberg. Mötet i våras vann vi med 2-1 trots en man mindre sista 30. Fässberg är ett bra lag som spelar en fin fotboll så vi kommer få kämpa hårt och visa "Edet-hjärta" för att störa dem och ta poäng. Det skall bli mycket inspirerande och vi kommer vara lite av "Under-dogs", vilket passar oss alldeles utmärkt just nu känns det som!

/Daniel Lennartsson

Klicka Här för att komma till Skärhamns referat!