Oerhört viktig seger

Ahlafors -  Lilla Edets IF 2-4 (2-3)

Mål: Olsson 2, Erlandsson, Tersing
Varningar: Leinonen, Wärme

Laget:
Tom
Wärme. Sölta. Berg. Lundblad
Viktor. Erlandsson Jonathan Olsson
Graff.
Tersing

Ers. Leinonen (in 30 mot Berg)
Anton (in 65 mot Graff)
Mike (in 78 mot Viktor)
Rigge, Meddi, Mellis, Berglund

Vi åker till Ahlafors med ett något sargat självförtroende denna viktiga match, men och andra sidan så har vi med oss en av de bästa träningsveckorna på hela säsongen i ryggen. Det har varit fullt fokus och bestämdhet hela veckan och det fortsätter i genom uppladdningen och in i hela matchen. Jag är grymt stolt att vi som grupp samlar ihop oss och går ut som ett lag och visar hjärta när det som bäst behövs och det ger oss denna välbehövliga seger. Härligt!

Matchen då, vi startar bra och ligger rätt i positioner och är aggressiva och får till några halvchanser i matchupptakten då vi får in bollen i boxen, där vi idag är helt överlägsna. Men återigen hamnar vi i underläge då Ahlafors kommer runt på vår högerkant och efter någon retur sätter ledningsmålet i 12:e minuten. Vår första kvittering kommer i 28:e minuten då Graffs frispark hittar Erlandsson som med huvudet assisterar Olsson som forcerar in 1-1 från nära håll. Det känns stabilt och tryggt i spelet och det känns ganska lugnt från sidan. Vi tvingas till ett tidigt byte då Berg skadas och Leinonen kommer in och gör en mycket bra resterande match. I den 38:e minuten blir vi dock som lag alldeles för passiva och tittar bara på boll och Ahlafors tar åter ledningen på en frispark på bortre ytan där en spelare möter på volley. Men idag kan inte ens detta störa oss, vi känner att vi är starka och bättre idag och i 43:e kommer andra kvitteringen. Ett fint anfall där slutligen Graff hittar Erlandsson i djupet som behärskat likt en vass toppforward chippar bollen över målvakten och på linjen försöker en back rensa men det är försent och 2-2. Bara minuten efter sätter vi oss i ledning då Graff dribblar bort vänsterbacken och inlägget möter Olsson med pannan och vi går till paus med 3-2.

Vi känner oss tillfreds i paus och det finns bara en sak som gäller inför andra och det är att stänga matchen och plocka de 3 poängen. Vi fortsätter ha bra koll på defensiven hela andra halvlek och vi jobbar stenhårt i varje duell och för varandra och trots det pressade läget så känns det faktiskt lugnt från kanten. Vi spelar bra och vi skapar chanser och 4-2 kommer efter 61 minuter då Olsson hittar Tersing snett bakåt i boxen och distinkt nätrassel. Anton kommer in efter Graffs huvudskada och får mycket boll och ytor i sista delen av matchen. Sista kvarten finns lägen att göra både 5:an och 6:an och Olsson friläge från halva plan mot de tomma målet med en jagande målvakt efter sig var den absolut bästa chansen. Vi vinner matchen rättvist och även denna gång blev 4-2 och Ahlafors synonymt med vändning för Lilla Edets IF, men framför allt var det vår vilja och kämpainsats som var avgörande denna dag. När vi tar fram detta och placerar det så nära de LEIF-hjärtan killarna har, då är vi ruskigt starka och svåra att slå. Idag behövde vi vinna och det fanns liksom inget annat trots två underlägen, bra jobbat gubbs, I'm proud!

Nu väntar en hel träningsvecka igen med samma fokus och vilja och på lördag kl.15 kommer Väster på besök till Ekaråsen.

Ni som inte vill läsa om obetydliga saker, om det nu är det, kan sluta läsa här. Några har noterat färgerna på mina byxor, bl.a. domarna idag. De röda byxorna som var på mot Ahlafors var nog nästan sista färgen i garderoben och rött är nu obesegrat, skrockfull? Nej, inte det minsta:) men vad gör man inte för att vinna!?

/Daniel Lennartsson