Målsättningen infriades

Frågan var om Lilla Edets IF skulle bli fågel eller fisk under debutåret i ”trean”. Svaret blev mittemellan. Vi slutade på en sjätteplats i division 3 Nordvästra Götaland. Därmed infriade vi vår målsättning om att hänga kvar. Ambitionen var dessutom att vi skulle slippa spela med kniven på strupen i slutspurten. Det behövde vi inte, ty med tre omgångar kvar att spela var kontraktet säkrat. Efter att ha besegrat Viken med 5-2 i den nittonde spelomgången var marginalen säkrad till nedflyttningsstrecket. Nu blev det IFK Åmål som fick lämna serien tillsammans med Stenungsunds IF och Gerdskens BK.

Fotbollsåret 2008 har varit lärorikt och framförallt har våra unga spelare, som inte spelat på den här nivån tidigare, kunnat samla på sig nyttig erfarenhet. Det är med stor tillförsikt som vi ser fram emot nästkommande säsong. Truppen har stor potential och kan killarna fortsätta sin positiva utveckling går Lilla Edets IF en positiv framtid till mötes.

Det sägs att andra året alltid är värst, men jag ser ingen logisk förklaring till varför det skulle vara så. Jag ser det mer som att vi under den gångna säsongen skaffat oss nödvändig rutin, som vi kommer att ha stor nytta av nästa år. Nu vet alla spelare och ledare i klubben vad som krävs för att lyckas på den här nivån.

Något som vi definitivt behöver förbättra inför nästa år är vårt bortafacit. Av de 31 poäng som vi spelade ihop togs 26 av dem hemma på Ekaråsen. Det blev endast en seger på bortamark, mot Stenungsunds IF (2-1) den sjunde juni. Vi får ägna vintern åt att försöka analysera vad som kan ha varit orsaken till vår klena poängskörd utanför 0520-området.

Oktober innebär ledighet för spelarna innan träningen återupptas igen i november. Ute- och inneträning kommer att kombineras och tre inomhuscuper är planerade. Träningsmatchandet påbörjas andra helgen i februari mot det nyblivna division 2-laget Gauthiod och sedan rullar det på med matcher varje helg fram till seriestart.

Entusiasmen inför 2009 är minst lika stor hos mig, som den har varit under de två tidigare verksamhetsåren i LEIF. Det är en fantastisk mysig förening att arbeta i, där de ideella krafterna är många. Med gemensamma krafter, hårt arbete och en tydlig struktur tar vi nu sats mot nya mål.

Slutligen vill jag passa på att rikta mina varmaste gratulationer till seriesegrarna Ytterby IS och samtidigt önska Skoftebyns IF ett stort lycka till i den avslutande kvalmatchen till division 2.

Jonas Andersson
Tränare, Lilla Edets IF