Inför säsongen 2011

Äntligen är seriestarten i antagande och den långa långa vintern med försäsong är klar. I och för sig så är försäsongerna nu för tiden ganska bekväma jämfört när jag börja spela a-lagsfotboll i början på 90-talet. Då var det Sahara, Edsborgs gamla grushåla fem dagar i veckan med löpträningar som 70/20 och 15/15 och så lite spel in i mellan. Det har runnit en del vatten i älven och hänt lite sen dess under de sista 10-15 åren vilket förhoppningsvis gynnar fotbollen i positiv riktning. Nu fokuseras det på passningsspel och kortare intensivare löpningar för att spela en snabbare och attraktivare fotboll som skall utveckla individen. En av anledningarna till detta är att numera har alla, ja nästan alla, städer och kommuner fina konstgräsplaner som gör att man kan spela fotboll på ett litet annat sätt. Vi har också försökt utveckla vårt spel och våra individer i denna unga ”LEIF-truppen” med en medelålder runt 23 år. Träningen har bl.a. förlagts på konstgräset i Ljungskile och runt om i området har vi spelat ett tiotal matcher med bra resultat. Vi har även utvecklat vår bilkörning under vintern men det hade vi kunnat vara utan och förhoppningsvis får även vi bättre förutsättningar de närmsta åren med konstgräs i Lilla Edets kommun. Vi hoppas stenhårt på det i alla fall!

Truppen har inför året utökats med ett stort antal nya spelare från bygden varav den mest meriterade är Inlandsikonen och forwarden Michael Mellqvist som är skadad nu men tillbaka i början av maj. Alla nyförvärv har acklimatiserat sig väl i gruppen och visat att man är redo att fightas för att ta plats och tagit till sig av mentaliteten i truppen, här står man upp för varandra och visar hjärta för ”Edet”. Just denna mentalitet och sammanhållning är vårt signum känner jag och något liknande med så många ”tjurskalliga vinnarskallar” i ett och samma lag har jag aldrig upplevt tidigare. Det är unikt och vi har det och det känns fantastiskt gott och inspirerande!

Det kommer bli ett mycket spännande år och jag har känt mig välkommen i klubben sen första dagen och som assisterande tränare och spelare kommer Marcus Tersing tillföra mycket med sin fotbollskunskap och erfarenhet på planen. Vårt senaste samarbete var kanske inte alltid lika framgångsrikt, vi gick nämligen två år ihop på gymnasiet med lite blandade äventyr och resultat. Men det var som ni förstår längesen och vi lever väl lite annorlunda liv idag med familj och jobb.

Vår målsättning inför årets säsong är givetvis att mäta sig med den fina fjärdeplatsen från ifjol. Kan vi lyckas lika väl med vårt försvarsspel och resoluta agerande och sedan krydda detta med ett offensivare spel som ger mer utrymme för kreativitet och egna initiativ i ett mer varierat anfallsspel så kan vi bli farliga. Vi har som nämnts tidigare en ung och utvecklingsbar trupp som verkligen brinner för att spela fotboll och konkurrensen är knivskarp inför den kommande seriestarten.

Slutligen så hoppas jag också att intresset för fotbollen i byn kommer att öka under året och att publiken hittar till gemytliga Ekaråsen. För där skall det spelas boll och osa vinnarmentalitet vill jag lova, samtidigt som LEIF segersång skall få ge eko mellan bergen runt plan. Vi är redo och förberedelserna är klara så säsongen kan börja!

Väl mött på Ekaråsen!

/Daniel Lennartsson, Huvudtränare

Ni hittar denna "inför kommentar" + tidigare års kommentarer under fliken "Herrsenior/Tränarens Kommentar"