Kommentar om säsongen 2010

Säsongen 2010! Vi hade en ganska tuff uppbyggnadsträning som innehöll bl.a.,cirkelträning och intervallträning. Nu blev det inte så mycket aktivitet på fotbollsplanen på grund av snö snö snö!!

Detta gjorde nog gott för oss vi var fysiskt starka under hela säsongen och detta visade vi framförallt under hösten. Träníngsnärvaron var lite blandad dom 2,3 första veckorna sedan under upptakten i januari har det varit en mycket bra uppslutning.

Vi prioriterade försvarsspelet, jag kände att 36 mål insläppta säsongen 2009 är lite för mycket för att vara med och slåss i toppen. Man får en trygghet i laget om man är stabila och tighta bakåt och med det menar jag förstås hela laget! Jag får nog säga att våra forwards var våra bästa spelare vissa matcher tack vare ett lojalt och ambitiöst jobb.

Spelarna måste veta sina roller när dom är på planen. Hur gör man då? Man måste ha en tydlig spelide och en bra och öppen kommunikation mellan spelare och tränare. Man får nöta och nöta och instruera en hel del jag kan förstå att en del spelare kan tycka detta är lite jobbigt ibland men det är detta som krävs om man vill lära sig.

När det gäller anfallsspelet så var det prio 2 i arbetet. Jag har även där en klar spelide. Om vi går till träningsmatcherna så kände jag att detta kan bli riktigt bra,visst blandade vi med lite sämre matcher ibland, Jag som ny tränare gick runt en hel del på hela truppen, Det var en bra konkurrens och vi fick en hel del bra svar efterhand.

Slutet på mars var det dags ett litet träningsläger (Båstad) ett mycket lyckat läger, framförallt kommer tränare och spelare närmare varandra. Där kände jag att i LEIF finns det en otrolig moral och glädje.

Dags för Säsongspremiär! IF Viken borta en tuff öppningsmatch seger 1-3! Starten var bra 2 segrar och ett kryss match 3. Sen kom det en tung period 4 raka förluster aj aj aj. Då kommer det alltid ett missnöje, vad är viktigt då? Knyta näven,tro på detta vi har tjatat om från träning 1, men framföral lt tränar teamet måste ha tålamod och inte börja ändra för mycket i laget. Vi hade en bra diskussion inom laget efter detta, ledorden var tålamod, tro på detta, Vi gjorde en liten ändring i anfallsspelet som spelarna köpte efter detta kom vändnigen 2 förluster på dom sista 15 matcherna!

En grym höst av killarna, vi ville ha en medalj men en 4e plats känns helt ok. Det LEIF får ta med sig inför år 2011 är att det var bara seriesegrarna Skoftebyn som släppte in mindre mål än oss.och att vi var höstens lag. Till sist vill jag bara avsluta med att säga att det har varit ett roligt och ett bra år i LEIF och jag känner att man har fått ytterligare en erfarenhet på alla plan.

Lycka till säsongen 2011 jag hoppas och tror att det blir ett bra år. Vi synes på årsfesten skall bli kul att tjata med er!!

Ha det bra!

Christian Fredriksson

För er som missat det så går alltså LEIF och Christian skilda vägar inför nästa säsong, vi tackar för året och önskar Christian all lycka i kommande föreningar.

//LEIF